Ford start in shopping Docks Bruxsel met showroom

© Docks Bruxsel via Facebook

De Amerikaanse autobouwer Ford heeft in winkelcomplex Docks Bruxsel een 120 vierkante meter grote autostand opgetrokken in een open ruimte. Ford wil daarmee inspelen op het wijzigende koopgedrag van consumenten, door hen op een informele en laagdrempelige wijze kennis te laten maken met zijn producten en diensten, weg van de traditionele showroom. 

Stefan Geels, global retail strategy manager bij Ford, wijst erop dat het automerk op deze manier "potentiële kopers kan bereiken die Ford niet op hun shopping list hebben staan".

"De mensen op de stand zijn geen verkopers, maar informanten die op een toegankelijke manier interesse moeten wekken voor het merk en zijn producten. Het belangrijkste element van het hele opzet is de open ruimte. Bij een showroom of winkel is de drempel om binnen te gaan heel hoog."

Volgens Geels maakten potentiële autokopers in het verleden 4 à 5 bezoeken aan een showroom alvorens tot een aankoop over te gaan. Vandaag is dat nog 1 à 2 keer. "Daardoor is het verkoopgesprek onder spanning komen te staan, en die verkoopervaring met meer druk wordt door veel klanten niet op prijs gesteld."

'Smart Lab'

In het shoppingcomplex heeft Ford ook vier auto's klaar staan waarmee testritten gemaakt kunnen worden. Geïnteresseerden kunnen een offerte op maat krijgen of worden doorverwezen naar een showroom.

Het Ford Smart Lab in Docks Bruxsel wordt gerund door concessiehouder AB Automotive, die showrooms heeft in Vilvoorde en Schaarbeek. Het pilootproject in Docks Bruxsel loopt over 12 maanden, waarna de concessiehouder kan beslissen om er al dan niet mee voort te gaan. Om uit de kosten te komen zouden 25 à 30 wagens per maand verkocht moeten worden.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Nieuws uit Brussel in je mailbox?