Hub.brussels zet met hervorming extra in op verzwakte ondernemers

© Peter Dhondt-BRUZZ
| Hub.brussels wil zich richten op groepen die verzwakt uit de crisis zijn gekomen, zoals ondernemers in de horeca

Het Brusselse agentschap voor ondernemingen, hub.brussels, heeft zichzelf naar aanleiding van de coronacrisis hertekend. Daarbij wil het extra inzetten op groepen die verzwakt uit de crisis zijn gekomen, zoals ondernemers in de horeca of vrouwelijke ondernemers. Tal van nieuwe begeleidingsprogramma's, workshops en andere activiteiten moeten daarbij helpen.

Heel wat groepen zijn verzwakt uit de coronacrisis gekomen. Dat was het uitgangspunt van hub.brussels om zich te hertekenen. Met de creatie van nieuwe diensten, en het omvormen van andere diensten, tracht het agentschap tegemoet te komen aan de behoeftes van verzwakte ondernemers.

Eén van de focuspunten van het vernieuwde agentschap betreft vrouwelijke ondernemers, die volgens hub.brussels bijzonder verzwakt uit de crisis kwamen. Een studie en een gratis begeleidingsprogramma van drie maanden moeten vrouwelijke ondernemers de nodige ondersteuning bieden bij een heroriëntering van hun activiteiten.

Aantrekkelijk Brussel

Ook andere groepen krijgen in het vernieuwe programma van hub.brussels aandacht. Zo wil het agentschap handelaars, ondernemers in de horeca en ondernemers die op zoek zijn naar werk, aan de hand van informatie, workshops en andere begeleidingsprogramma's zo goed mogelijk ondersteunen. Tot slot wil hub.brussels de aantrekkingskracht van Brussel als toegangspoort tot de Europese interne markt vergroten.

De hervorming van hub.brussels werd naar eigen zeggen gestructureerd rond vier pijlers: universaliteit, toegankelijkheid, aantrekkelijkheid en transitie. "Het doel daarvan is zoveel mogelijk Brusselaars te informeren, de meest kwetsbare groepen te begeleiden naar het ondernemerschap, Brussel aantrekkelijk te maken voor ondernemers en hen te helpen in hun evolutie naar een economie met respect voor mens en planeet," klinkt het.

Om al die plannen waar te maken, wordt het team van hub.brussels uitgebreid. Zo krijgt '1819', de informatie- en helpdeskservice voor ondernemers, versterking, en komt er extra ondersteuning voor grote bedrijven. Daarnaast wordt extra budget vrijgemaakt om buitenlandse investeerders aan te trekken: alles samen goed voor een investering van bijna 3,5 miljoen euro tijdens de periode 2020-2021.

"De teams van hub.brussels hebben zichzelf in korte tijd heruitgevonden. Ze zijn erin geslaagd om tegemoet te komen aan de essentiële behoeften van veel Brusselse ondernemers," aldus Barbara Trache (Ecolo), Brussels staatssecreatris voor Economische Transitie. Ook volgens Pascal Smet (one.brussels - SP.A), staatssecretaris voor Buitenlandse Handel, speelt hub.brussels een belangrijke rol. "De crisis heeft ook gevolgen voor Brussel als bestemming. hub.brussels heeft de plicht om de aantrekkingskracht van Brussel te ondersteunen door nieuwe investeerders aan te trekken met een positieve impact."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?