MolenGeek komt met nieuwe opleiding in tweede vestiging

© JP
| Google ondersteunde de Molenbeekse tech start-up eerder ook al.

De Molenbeekse tech-start-up MolenGeek, die van Google 200.000 euro ondersteuning krijgt, blijft groeien. In het najaar opent een tweede filiaal in Schaarbeek met een opleiding rond nieuwe media.

Google.org investeert fors in MolenGeek. Het Amerikaanse technologiebedrijf heeft dinsdag 200.000 euro ter beschikking gesteld van de Molenbeekse start-up. Dat budget zal met name gebruikt worden om de Coding School uit te breiden, samen met de coworking space een belangrijke poot van de start-up. Naast de subsidie bestaat de steun van Google ook uit ondersteuning van Google-vrijwilligers. Die zullen, samen met de MolenGeek, tutorials in drie talen ontwikkelen om het werk van de docenten te vergemakkelijken.

Alle leerlingen van de MolenGeek Coding School zijn aangenomen bij een bedrijf, of hebben een eigen start-up gestart na een zes maanden durende stoomcursus waarin ze leren programmeren en websites maken. Tot nu toe gingen er dankzij MolenGeek 177 jonge ondernemers aan de slag.

De programmeerschool startte met twee groepen van vijftien jongeren. Vandaag zijn er vijf groepen. Vanaf volgend jaar hoopt MolenGeek het aantal groepen uit te breiden tot tien groepen, goed voor zo'n 150 jonge enthousiastelingen dus.

Nieuwe hub in Schaarbeek

In het najaar opent MolenGeek bovendien een tweede filiaal in de Ecuries van de Tram in Schaarbeek. Oprichters Julie Foulon en Ibrahim Ouassari hopen op termijn daar ongeveer honderd jongeren te trekken.

De insteek van de opleiding daar zal licht verschillen. Ook in Schaarbeek zullen jongeren leren programmeren, maar het doel is niet websites bouwen, maar werken met nieuwe media zoals YouTube, die ook zal financieren.

De vestiging in Molenbeek blijft, met zeshonderd vierkante meter tegenover vierhonderd in Schaarbeek, het grootste filiaal van de start-up.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Oproep: Lees of reageer je wel eens op online comments, op nieuwssites of social media? Wil jij bijdragen aan een constructief online debat? Doe dan nu mee met het RHETORiC-onderzoek en ontvang een waardebon. Meer info en inschrijven.

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?