Restaurant verdedigt coronasupplement van 5 euro: 'Extra kosten dekken'

© RV
| Een coronasupplement van vijf euro per couvert.

Het restaurant Viva M’Boma in de Vlaamsesteenweg rekent per couvert vijf euro extra aan, bij wijze van zogenaamd coronasupplement. Horeca Brussel noemt dat ‘weinig commercieel’, maar de uitbater ziet er geen probleem in. “De klanten begrijpen onze keuze.”

Een bruiswater, twee hoofdgerechten en twee koffies, plus tweemaal 5 euro voor ‘mésures anticovid-19’. Dat laatste is geen gerecht op de kaart, wel een supplement dat het Brussels restaurant Viva M’Boma elke klant aanrekent om de kosten van de coronacrisis te dekken. De zaak doet het al sinds de heropening op 8 juni, maar pas afgelopen weekend kwam er kritiek op. Een ticketje op sociale media zorgde voor verbaasde reacties.

“Als je met zes personen gaat eten, moet je al 30 euro bijleggen. Dat is evenveel als een extra gerecht”, zegt voorzitter Philippe Trine van Horeca Brussel, van de sectie restaurants. “Het is dus wat veel om aan klanten te vragen, maar het blijft natuurlijk hun eigen commerciële keuze. Zolang zij dat duidelijk afficheren op hun vitrine, is er wettelijk geen probleem.”

Eenzelfde reactie had Test Aankoop al gegeven in de krant La Capitale: een supplement mag, mits de klant op voorhand is verwittigd. Volgens Philippe Trine is het dan de keuze van elke zaak op zich. "Er zijn ook restaurants die hun prijzen in het algemeen hebben verhoogd", geeft hij als voorbeeld, al verdedigt hij die keuze niet. "Er zijn verschillende federale steunmaatregelen getroffen voor de horeca, zoals de verlaging van BTW naar 6 procent”, zegt Trine. “Om dan nog geld aan de klanten te vragen, is misschien wat veel, maar wij respecteren het prijsbeleid van elk van onze leden.”

'Kosten dekken'

De uitbater van Viva M’Boma wil verder niet reageren bij BRUZZ. Hij houdt het bij een Facebookpost. Daarin zegt hij dat de coronamaatregelen van de federale overheid wel degelijk extra kosten betekenen voor restaurants. “Daarom hebben we beslist om een supplement van vijf euro per couvert aan te rekenen en elke tafel te informeren”, valt te lezen. “Dat doen we al tien dagen zo en de klanten begrijpen onze keuze. We willen niet choqueren, maar wel de kosten dekken die niet waren voorzien.”

In datzelfde bericht zegt de uitbater dat er in zijn zaak geen ontslagen zijn gevallen, “want wij zijn een team in goede en slechte tijden”, en dat er ondertussen maar aan de helft van de capaciteit kan worden gewerkt, met twee derde minder omzet dan gewoonlijk. Hij zegt ook dat de lasten dezelfde blijven en de kosten oplopen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?