© Filmposter van 'The Art of Love', over een vrijgevochten gynaecologe in het communistische Polen die taboes rond seksualiteit neerhaalde.

Dames Draaien: tien jaar activistische films door vrouwen

JP
© BRUZZ
25/01/2018

Van de vijftig films die de Franse Gemeenschap selecteerde om de Belgische cinema in de kijker te zetten, zijn er maar zes door een vrouw gemaakt. Het filmfestival Dames Draaien biedt tegengewicht. “We laten zien dat de vrouwen er wel degelijk zijn," zegt Nele Pigeon.

Dames Draaien haalt dit jaar voor de tiende keer regisseuses uit de onzichtbaarheid. Het festival was het idee van een groep vrouwelijke afgestudeerde filmstudentes. Ze waren editor, docent of filmmaakster en vonden dat vrouwelijke regisseurs niet vaak genoeg doorbraken. Het festival moest het werk van vrouwen promoten en onder de aandacht brengen.

“Die eerste editie herinner ik me nog goed,” zegt Nele Pigeon die toen als student filosofie naar het festival kwam kijken, en er inmiddels als persverantwoordelijke werkt. “Ik heb films gezien waar ik nog nooit van had gehoord, zoals ‘Afghan Star’ over een sterrenjacht in Afghanistan, en de documentaire ‘Beperkt houdbaar’ van de Nederlandse documentairemaakster Sunny Bergman, waar ik later nog een filosofisch essay over heb geschreven.”

Het festival, dat draait op de hulp van vrijwilligers, groeide. De insteek bleef hetzelfde. Elk jaar buigt een tienkoppige jury zich over de inzendingen uit de hele wereld, waarbij ze zich laten leiden door drie criteria: empowerment, fun en emotie. “Vooral ‘empowerment’ vindt de jury heel belangrijk,” zegt Pigeon. “Een film moet niet alleen iets aan de kaak stellen, maar ook een visie hebben over hoe de zaken kunnen veranderen: constructief dus.” In sommige gevallen is de film op zich al een teken van empowerment, omdat het een overwinning was voor de filmmaakster om het werk te maken, legt Pigeon uit.

‘Men show their movies, women their breasts’

Dit jaar het kijken waard volgens Pigeon: de film ‘Et la femme créa Hollywood’, waar filmmaaksters Julia Kuperberg en Clara Kuperberg laten zien dat de pioniers die Hollywood in het begin van de twintigste eeuw stichtten, vaak vrouwen waren. Ook de kortfilm ‘Men show their movies, women their breasts’ is volgens Pigeon opvallend. Een jonge regisseuse laat met de guerilla-film, die ze in vijf dagen heeft geschoten, welke hindernissen ze moet nemen om een film te kunnen tonen op het Filmfestival van Cannes.

Het aantal bezoekers is de afgelopen tien jaar verdubbeld, en ook dit jaar verwacht Pigeon veel mensen. “Afgelopen jaar hebben veel vrouwen in Hollywood zich uitgesproken over seksisme,” zegt Pigeon. “Dat heeft denk ik de belangstelling van de mensen gewekt over de positie van vrouwen in de filmindustrie.”

De screenings vinden plaats in Cinéma Vendôme in Matonge, op de openingsfilm op donderdagavond in Bozar na. Speciale gasten dit jaar zijn onder andere Indiase regisseuse Alankrita Shrivastava, de Chinese Peng Xiaolian en de Mexicaanse Lucia Carreras.

Het festival sluit af met een debat in Mundo B over de keuzes van de jury van de Franse Gemeenschap. Die koos, om de Belgische cinema te vieren, vijftig films. Slechts zes daarvan werden gemaakt door een vrouwelijke regisseur.

Dames Draaien - Elles Tournent
25 > 28/1, Cinéma Vendôme

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Film, filmindustrie, #metoo, feminisme

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni