Nieuwe eigenaars willen CCN-gebouw aan Noordstation slopen

© Kevin Van den Panhuyzen-BRUZZ
| Niet bouwbedrijf Ghelamco, maar wel een trio van promotoren haalde dankzij een voorkooprecht de slag om het CCN-gebouw thuis.

De eigenaars van het CCN-gebouw aan het Noordstation willen de site een multifunctionele invulling geven, waar zowel plaats is voor commerciële activiteiten als woningen. Daarvoor zal een groot deel van het immense complex wel tegen de vlakte gaan. De ontwikkelaars hebben voor de nieuwe plannen een architectuurwedstrijd uitgeschreven en willen tegen volgende zomer een winnaar hebben. Daarna moet een bouwvergunning volgen om in 2021 met de werken van start te kunnen gaan.

Niet bouwheer Ghelamco, maar wel de promotoren Atenor, AG Real Estate en AXA IM - Real Assets mogen zich dankzij een voorkooprecht sinds april van dit jaar de nieuwe eigenaars noemen van het CCN-gebouw aan het Noordstation. En daar heeft dat trio grote plannen mee.

'Project zal openbaar vervoer sterker maken'

De betonnen mastodont, die dateert uit de jaren '80, moet in de toekomst een geslaagde combinatie worden tussen handelsruimten en woningen. Daarvoor zal het bovengrondse deel van het gebouw gesloopt worden.

"De drie ondergrondse verdiepingen, waar vandaag metro- en bushaltes gevestigd zijn, blijven wel behouden. Sterker nog, we willen de verbinding tussen trein, tram en metro zelfs verbeteren. Ons project zal het openbaar vervoer ten goede komen", zegt Stephan Sonneville, CEO van Atenor, aan Le Soir.

Wat met internationaal busstation?

Of dat ook betekent dat Sonneville en co. een internationaal busstation willen integreren in hun filosofie, is niet duidelijk. Daarover moest mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen) deze week in commissie nog vragen over beantwoorden.

De parking aan metrostation Erasmus is op dit moment de piste die gevolgd wordt voor een nieuw busstation. Verschillende reisorganisaties dringen er daarbij op aan om de huidige haltes aan het Noordstation zeker niet af te schaffen.

'Noordstation moet bestemming op zich worden'

Maar op die vraag zal pas een antwoord komen wanneer er ook meer klaarheid is over hoe het vernieuwde CCN-gebouw er zal uitzien. Er loopt momenteel een architectuurwedstrijd tussen verschillende bureaus die volop bezig zijn met de ontwikkeling van hun visie.

"Daarin moeten zij rekening houden met enkele van onze wensen. Zo willen wij dat deze plek niet langer uitsluitend een doorgeefluik is van pendelaars en reizigers, maar echt gezien wordt als een bestemming op zich. Daarvoor moet de inplanting van kantoren, woningen en winkels goed op elkaar afgestemd worden", legt Sonneville verder uit.

Ten laatste volgende zomer willen Sonneville en zijn partners dat er een winnend plan uit de bus komt, zodat de groep een bouwvergunning kan aanvragen. In 2021, wanneer Brussel het deel van zijn administratie dat vandaag gevestigd is in het CCN-gebouw, verhuist naar de Silver Tower, moeten de werkzaamheden beginnen.

Ideeën stroken met het GBP

De Brusselse regering lijkt alvast geen graten te zien in de ambities van Sonneville. "Het GBP (Gewestelijk Bestemmingsplan, red.) voorziet voor dit gebied de mogelijkheid om naast kantoor- en woonruimte, ook hotels en andere diensten in het algemeen belang aan te bieden. De huidige ideeën stroken daarmee", laat het kabinet van minister-president Rudi Vervoort (PS) weten.

"In de verkoopakte zijn wel de nodige voorzorgsmaatregelen opgenomen om het openbaar vervoer in de zone te verzekeren", aldus het kabinet nog. De minister-president betreurt wel dat de organisatie voor de heroriëntering van de site in handen is van de particuliere in plaats van de publieke sector.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?