Vorig jaar 107 auto’s van straatracers in beslag genomen

© Ivan Put
| Straatracers in Brussel.

De politiezones Brussel-Hoofdstad-Elsene en Brussel-Noord hebben in 2020 samen 107 auto’s van straatracers administratief in beslag genomen. Ook de zone Brussel-West gaat straks van start met inbeslagnames. Intussen breidt de Brusselse regering het administratief centrum dat boetes verwerkt verder uit.

Dat antwoordde Brussels minister-president Rudi Vervoort (PS) dinsdag op een vraag van parlementslid Arnaud Verstraete (Groen).

In 2020 begonnen de politiezones Brussel-Noord (Schaarbeek, Evere, Sint-Joost-ten-Node) en Brussel-Hoofdstad-Elsene met administratieve inbeslagnames van auto's, om hardnekkige snelheidsduivels en onverbeterlijke rodeorijders aan te pakken. In het eerste jaar waarin de maatregel bestond, namen de respectieve zones zo 26 en 81 wagens in beslag.

In juni keurde ook de politieraad van de zone West (Ganshoren, Jette, Koekelberg, Molenbeek en Sint-Agatha-Berchem) de administratieve inbeslagname goed, waardoor drie zones straks op die manier straatracers kunnen bekampen. De zones Brussel-Zuid, Montgomery en Ukkel/W-B/Oudergem sprongen nog niet mee op de kar.

Maatregel met voorwaarden

Dankzij de bestuurlijke inbeslagname kan de politie het voertuig van een roekeloze automobilist – die door zijn rijgedrag het leven of de lichamelijke integriteit van anderen in gevaar brengt – in beslag nemen voor vier dagen. Er zijn wel voorwaarden. Zo moet een gerechtelijke inbeslagname onmogelijk zijn, waardoor de burgemeester kan ingrijpen. De politie zal ook een pv opstellen voor de vastgestelde inbreuken. Het parket kan dan steeds beslissen om het rijbewijs van de bestuurder in te trekken.

Groen-fractieleider Verstraete ziet in de administratieve inbeslagname een efficiënt werkmiddel om de verkeersveiligheid in Brussel te verhogen. Daarom maant hij minister-president Vervoort aan om er een uniform beleid rond uit te werken, zodat alle zes politiezones straks de auto van recidivisten kunnen afnemen.

Sneller bestraffen

De Brusselse regering, die ook werkt aan nieuw actieplan verkeersveiligheid, wil in elk geval dat verkeersovertreders en snelheidsduivels sneller bestraft worden. Daarom wordt het gewestelijk centrum voor verwerking van verkeersovertredingen – beheerd door de federale politie – uitgebreid tot veertien voltijdse medewerkers, aldus Vervoort.

Een nodige ingreep, vindt Verstraete, maar inbeslagnames hebben volgens hem nog meer impact. “Wanneer chauffeurs hun auto misbruiken als wapen dan moet de politie doortastend kunnen ingrijpen,” aldus Verstraete. “Straatracers zijn vaak veelplegers die zich door boetes alleen niet laten tegenhouden. Door hun wagen tijdelijk af te nemen, willen we een gedragsverandering afdwingen.”

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?