Brusselse LEZ strenger voor mensen met een handicap dan Vlaamse

© PhotoNews
| Het Brussels Gewest is strenger voor mensen met een handicap dan het Vlaamse.

Patrick Lantin, een Genkenaar met een handicap, keek verbaasd op toen hij een brief van de Antwerpse mobiliteitsdienst kreeg. In Vlaanderen mag hij met zijn auto- een Fiat die valt binnen Euronorm 3- elke stad binnen, maar die uitzondering geldt niet in Brussel. "Maar mijn inkomen is door mijn handicap teruggevallen, dus ik kan geen nieuwe auto aanschaffen."

Patrick Lantin is een 63-jarige Genkenaar die na een mislukte openhartoperatie in 2011 met een fysieke beperking door het leven gaat. Hij kan nog maximaal 50 meter te voet afleggen vanwege zijn fysieke beperking. Dat is lastig, want hij woont in Genk en zijn zoon en veel van zijn vrienden wonen Brussel. Hij rijdt in een Fiat Idea uit 2004 die valt onder de Euronorm 3: een auto die normaal gezien vanaf 1 januari 2020 Brussel niet meer in mag vanwege de lage emissiezone.

In zijn auto vervoert hij ook zijn rolstoel. Hij heeft wel geprobeerd zijn rolstoel in een betaalbare nieuwere middelgrote auto te krijgen maar dat lukte niet: de auto’s waren te duur, of de rolstoel paste niet. Daarom vroeg hij een uitzondering aan in Vlaanderen. Die kreeg hij. Maar: de uitzondering is niet geldig in Brussel.

Dat klopt, klinkt het bij Leefmilieu Brussel. "Er is een verschil tussen Brussel en Vlaanderen. In Brussel krijgen mensen alleen een uitzondering als ze hun voertuig hebben laten aanpassen vanwege hun handicap, het stuur bijvoorbeeld, of een aanpassing aan het voertuig zodat ze een rolstoel kunnen meenemen. De logica is dat we personen ontzien die een investering in hun auto hebben gedaan," zegt Sarah Hollander van Leefmilieu Brussel.

Patrick Lantin
© Patrick Lantin
| "Mijn inkomen is door mijn handicap teruggevallen, dus ik kan geen blitse nieuwe auto aanschaffen."

Brussel is strikter dan Vlaanderen

In Vlaanderen bestaat er nog een andere categorie. Daar zijn er ook uitzonderingen voor mensen die kunnen aantonen dat ze een verhoogde tegemoetkoming krijgen in de gezondheidszorg en beschikken over een speciale parkeerkaart voor personen met een handicap. "In Brussel hebben we enkel gekozen voor het criterium van investering in het voertuig. We zijn iets strikter geweest dan Vlaanderen," geeft Hollander toe.

Volgens haar komen er wel vragen over mogelijke uitzonderingen uit Vlaanderen. "Mensen gaan ervan uit dat dezelfde uitzondering ook in Brussel bestaat. Maar bij mijn weten is er niets voorzien om het aan te passen."

Spijtig, volgens Lantin, die geen mogelijkheid ziet om vrienden en familie in Brussel te bezoeken. "Ik heb geen aanpassing aan mijn wagen nodig, wel een auto waar een rolstoel in kan. Maar mijn inkomen is door mijn handicap teruggevallen, dus ik kan geen blitse nieuwe auto aanschaffen."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?