De Lijn rijdt nog steeds met vervuilende bussen in lage-emissiezone

© De Lijn

Niet alle bussen van De Lijn voldoen aan de normen van de lage-emissiezone in Brussel. Voor bussen die er normaal gezien niet in mogen, betaalt de vervoersmaatschappij boetes. Dat bevestigt de vervoersmaatschappij aan BRUZZ.

Sinds begin dit jaar mogen dieselvoertuigen met euronorm 2 de Brusselse lage-emissiezone (LEZ) niet meer betreden, al gelden er enkele uitzonderingen. Zo geldt de LEZ niet voor legervoertuigen en prioritaire voertuigen.

"De uitzondering geldt niet voor bussen, dus ook niet voor De Lijn of de MIVB. Zij moeten de LEZ respecteren", zegt Romuald Arbe van Leefmilieu Brussel aan BRUZZ. "We weten dat De Lijn zeker nog tot enkele maanden geleden rondreed met bussen met euronorm 2. Het zou dus goed kunnen dat De Lijn al boetes heeft gekregen."

De Lijn bevestigt dat het al boetes heeft ontvangen. "Wij hebben al boetes gekregen", zegt woordvoerster van De Lijn Inge Debruyne aan BRUZZ. Over hoeveel boetes het gaat of hoeveel bussen van De Lijn de LEZ niet meer binnen mogen, communiceert de Vlaamse vervoersmaatschappij voorlopig niet.

"We doen ons uiterste best om ons wagenpark zoveel mogelijk aan te passen en om de belangen op korte en lange termijn te verzoenen", vertelt de woordvoerster van De Lijn nog. "Dit betreft een problematiek waar ook andere vervoermaatschappijen mee geconfronteerd worden."

MIVB en TEC respecteren LEZ wel

Toch zijn er geen problemen bij de andere openbare vervoersmaatschappijen. "Wij hebben geen enkele bus met euronorm 2. Ons voertuigenpark is volledig conform de LEZ en wij krijgen dus geen boetes", zegt MIVB-woordvoerster An Van hamme.

Naast de Brusselse en de Vlaamse vervoersmaatschappij, rijdt ook de TEC, de Waalse vervoersmaatschappij, door Brussel. Maar ook de TEC krijgt geen boetes. "Wij hebben geen bussen die in strijd zijn met de Brusselse LEZ", aldus TEC-woordvoerder Stéphane Tiery.

Organisatie van kust tot Limburg

Hoe dan ook blijft het onduidelijk hoe groot de impact van de LEZ op het voertuigenpark van De Lijn is. Vakbond ACOD weet dat De Lijn boetes betaalt. "Daarvan zijn wij op de hoogte gebracht", zegt vakbondssecretaris Marcel Conters aan BRUZZ.

Volgens het ACOD is de impact relatief beperkt. "De Lijn probeert zoveel mogelijk om bussen met euronorm 2 en 3 (die laatste categorie wordt vanaf januari 2020 geweerd, red.) uit Brussel te weren, door zoveel mogelijk voertuigen in te zetten die wel voldoen aan de normen", aldus Conters. "Dat vraagt een hele organisatie van de kust tot in Limburg."

Hoeveel boetes De Lijn tot nu toe betaald heeft, weet de vakbond niet. Het zou mogelijk om een bedrag van ongeveer 3.000 euro gaan op jaarbasis. Tot eind maart dit jaar kregen overtreders een waarschuwing, sinds april worden ze beboet. De boete bedraagt 350 euro, maar Brussel geeft maar één boete om de drie maanden, met een maximum van vier boetes per jaar.

"Het gaat niet om zoveel voertuigen", zegt Conters nog. Ze rijden wel door Brussel, "als oplossing wanneer het niet anders kan." Want de dienstverlening moet gegarandeerd blijven, klinkt het. "We kunnen niet anders dan wachten op de leveranciers van nieuwe bussen."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Oproep: Lees of reageer je wel eens op online comments, op nieuwssites of social media? Wil jij bijdragen aan een constructief online debat? Doe dan nu mee met het RHETORiC-onderzoek en ontvang een waardebon. Meer info en inschrijven.

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?