Lage Emissiezone LEZ Brussel Fijn stof roetdeeltjes luchtvervuiling luchtkwaliteit diesel

| Sinds de invoering van de lage-emissiezone in het Brussels gewest hebben 330 voertuigen die de normen niet halen toch toestemming gekregen om te blijven rijden.

Meer dan 300 uitzonderingen voor lage-emissiezone

VT
© BRUZZ
21/03/2019

Sinds de invoering van de lage-emissiezone in het Brussels gewest hebben 330 voertuigen die de normen niet halen toch toestemming gekregen om te blijven rijden. Het gaat vooral om voertuigen van hulpdiensten en wagens die bedoeld zijn voor mensen met een beperkte mobiliteit.

Dat schrijft La Dernière Heure.

Sommige voertuigen krijgen automatisch toelating om toch te rijden, zoals wagens van de brandweer en de politie. In het geval van oldtimers of voertuigen bestemd voor mensen met een beperkte mobiliteit moet de eigenaar zelf om een uitzondering vragen.

Op 23 januari van dit jaar had Brussel Fiscaliteit in totaal 415 aanvragen ontvangen. Daarvan zijn er dus 330 goedgekeurd. Dat blijkt uit een antwoord van Brussels minister van Leefmilieu Céline Fremault (CDH) op een vraag van parlementslid Marc Loewenstein (Défi).

Ook voor één dag

Het is ook mogelijk om voor een dag een uitzondering aan te vragen, dat kan maximaal 8 keer per jaar en kost 38 euro. Uit de cijfers blijkt dat er sinds 1 januari 2018 379 toelatingen voor een dag aangevraagd zijn.

Ten slotte zijn er ook cijfers over de verplichte aanmelding van wagens met een buitenlandse nummerplaat. Sinds de invoering van de lage-emissiezone zijn 129.772 voertuigen met een buitenlandse nummerplaat geregistreerd. Het gaat voornamelijk om voertuigen uit Frankrijk, Duitsland en Nederland.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Milieu, Mobiliteit, LEZ, Céline Fremault, Marc Loewenstein

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni