Waterpeil kanaal steeds lager door 'uitzonderlijke' droogte

© Bart Dewaele

Door de aanhoudende droogte blijft het waterpeil van het kanaal Brussel-Charleroi zakken. "Dit is zeer uitzonderlijk", klinkt het bij de Vlaamse Waterweg, die maatregelen neemt. "Maar er stelt zich nog geen probleem voor de scheepvaart", zegt de Haven van Brussel.

Al een hele tijd regent het amper in België. Door de aanhoudende droogte staat het waterpeil van het kanaal Brussel-Charleroi laag. “De wateraanvoer uit Wallonië is de laatste weken minimaal of zelfs niet bestaande”, zegt Kevin Polfliet van de Vlaamse Waterweg. “Een verlaging van de waterstand komt wel vaker voor”, gaat hij verder, “maar voor zover ik mij herinner is zo'n lange aanhoudende periode van droogte zeer uitzonderlijk.”

Door de droogte en het lage waterpeil moet de Vlaamse Waterweg maatregelen nemen. “De maximale diepgang van schepen hebben we met 20 centimeter verlaagd”, zegt Polfliet. De maximale diepgang voor het kanaal Brussel-Charleroi ligt daarmee op 2,30 meter in plaats van 2,50 meter.

Om water te sparen wordt er nu ook economisch geschut. Een sluis wordt alleen bediend wanneer er aan beide kanten van de sluis schepen staan te wachten. “Dat betekent dat er langere wachttijden zullen zijn voor de sluizen”, legt Polfliet uit.

‘Scheepvaart niet onderbroken’

Voor de Haven van Brussel valt de impact van de droogte al bij al goed mee. “Er is minder water, maar de scheepvaart is niet onderbroken”, aldus Sylvain Godfroid van de Haven van Brussel. “Als de scheepvaart onderbroken wordt, is dat meestal door te veel water. Door te weinig water, dat hebben we nog nooit gezien.”

Volgens Godfroid zullen de problemen hoogstwaarschijnlijk uitblijven. “Enkel als het niet meer zou regenen tot eind augustus, zitten we met een probleem.”

Moet brandweer kanaal besproeien?

Toch denken ze bij de Vlaamse Waterweg wel aan een volgende maatregel, indien de droogte blijft aanhouden. “De brandweer zou het wateroppervlak van het kanaal eventueel kunnen besproeien met vers water”, zegt Kevin Polfliet, “om het zuurstoftekort te compenseren en zo het visbestand te beschermen.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?