Beliris onderzoekt tijdelijke oplossing voor fietssnelweg die plots stopt

© Walter Roelants
| De nieuwe fietssnelweg langs de Terhulpensesteenweg (N275) werd eind februari ingehuldigd, maar eindigt abrupt aan de gewestgrens.

Beliris, het federale investeringsfonds voor Brussel, gaat onderzoeken of een tijdelijke oplossing haalbaar is voor de fietssnelweg langs de Terhulpensesteenweg. In Vlaanderen werd tussen Groenendaal en de gewestgrens een comfortabel fietspad aangelegd, maar op definitieve fietsinfrastructuur langs het stuk weg in Watermaal-Bosvoorde is het nog zeker vier jaar wachten.

Vanaf de Ring rond Brussel in Groenendaal is langs de Terhulpensesteenweg (N275) de afgelopen maanden een brede fietssnelweg aangelegd. Maar die eindigt abrupt aan de gewestgrens met Brussel en gaat over op een hobbelig, half overgroeid voetpad.

De werken voor het Brusselse deel van de fietssnelweg zouden echter pas in 2026 kunnen starten, zei Beliris vorige week. Momenteel is de organisatie nog bezig met de studiefase van het project, dat ook een ecoduct omvat. Maar de roep voor minstens een tijdelijke oplossing, eventueel in hout, klinkt steeds luider.

Hindernis

In een reactie zegt Beliris nu open te staan voor het voorstel van een buurtbewoner om een tijdelijke oplossing te zoeken. “Maar dat is niet zo eenvoudig. In de studiefase zullen er testen moeten worden uitgevoerd in de bermen voor de bruggenhoofden van het ecoduct. Een houten constructie voor een tijdelijk fietspad zou daarbij dan een hindernis vormen,” klinkt het woensdag bij Beliris.

23 februari 2022: het nieuwe afgescheiden fietspad langs de Terhulpsesteenweg (N275) tussen Hoeilaart en Watermaal-Bosvoorde eindigt abrupt aan de gewestgrens met Brussel
© Peter Dhondt/BRUZZ
| De nieuwe fietssnelweg langs de Terhulpsesteenweg eindigt abrupt aan de gewestgrens met Brussel.

“Onze projectleider zal de mogelijkheid volgende week met haar diensthoofd bespreken en onderzoeken of deze of een andere tijdelijke oplossing haalbaar zou zijn, zowel technisch als financieel.”

Beliris benadrukt dat het project pas vorig jaar aan de organisatie werd toegewezen, en dus nog in de beginfase staat. “Nadat de studies zijn uitgevoerd, wordt de vergunning aangevraagd en een aannemer gezocht."

Voor de effectieve bouw wordt volgend jaar geld voorzien: voor het ecoduct gaat het om 4,7 miljoen euro, voor het fietspad om zo'n 2 miljoen euro. Voor de studies rond de aanleg van fietspad en ecoduct is 800.000 euro vrijgemaakt.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?