Bewoners Broustinwijk komen met eigen plan voor autoluwe buurt

© Google Streetview
| Op deze plek (het einde van de Broustinlaan aan de Sermonlaan) werd voorbije zomer een autovrij plein geïnstalleerd.

De bewoners van de Broustinwijk in de schaduw van de Basiliek van Koekelberg willen hun eigen mobiliteitsplan voor een autoluwe buurt voorstellen op de gemeenteraden van Jette, Ganshoren en Koekelberg. Op die manier willen ze de lokale politiek aanzetten om snel oplossingen te vinden voor de verkeersproblemen in de buurt. De groep QuartierBroustinWijk2.0 verzamelt handtekeningen om de interpellaties mogelijk te maken.

Ingesloten tussen de Jacques Sermonlaan, de Jetselaan en de Landsroemlaan bevindt zich de Broustinwijk. Het is een residentiële buurt pal op het kruispunt van drie gemeenten: Jette, Ganshoren en Koekelberg. En dan heb je ook nog het Gewest, dat instaat voor bijvoorbeeld de Broustinlaan. Die versnippering van bevoegdheden maakt het moeilijk om mobiliteitsoplossingen te vinden voor de wijk.

Broustinlaan wordt Broustinplein

En dat is nochtans broodnodig, vindt een groep bewoners. De voorbije jaren klaagden buurtbewoners over het sluip- en transitverkeer dat de wijk onveilig maakt. Vooral aan de rotonde tussen de Broustin- en Grondwetlaan gebeurden enkele zware ongevallen. “Ik durf mijn dochters hier niet alleen op straat laten,” zegt buurtbewoner Vincent. “Het is niet veilig, met vrachtwagens en bestuurders die veel te snel rijden.”

Op initiatief van Brussel Mobiliteit werd afgelopen zomer de verbinding tussen Broustinlaan en de Sermonlaan afgesloten, waardoor ter hoogte van restaurant Frederiksborg openbare ruimte ontstond. De gemeente Ganshoren wil daar permanent een plein aanleggen. Een goed initiatief, vindt ook het wijkcomité Broustin. Er vonden afterworks en andere evenementen plaats, wat voor een nieuwe dynamiek in de buurt zorgde.

Ongeluk op het rondpunt tussen de Broustinlaan en de Consititutielaan
© Petitionsenligne
| Paaltjes aan het rondpunt tussen Broustin- en Grondwetlaan weggekegeld door autobestuurders (archief)

Maar het transitverkeer was niet helemaal verdwenen. Sluipbestuurders frequenteerden dan maar de Grondwetlaan, waardoor het probleem naar een andere straat verschoof. Buurtbewoners pleiten daarom voor een meer globale aanpak voor de wijk. Zelf dokterden ze al enkele snelle oplossingen uit, die ze samen met hun evaluatie van het pilootproject op de Broustinlaan willen voorleggen aan de drie gemeenten.

Petitie

Zo stellen de bewoners voor om een ‘filter’ te installeren aan de rand van de wijk, om het gemotoriseerd verkeer te weren of te beperken. Dat kan bijvoorbeeld door een extra pleintje aan te leggen, bovenop dat aan de Broustinlaan. Ook binnen de wijk kunnen maatregelen nuttig zijn, zoals het doortrekken van de middenberm op de Broustinlaan zodat het gevaarlijk rondpunt aan de Grondwetlaan op de schop kan. Eenrichtingsstraten zouden ook soelaas kunnen bieden, klinkt het.

Om hun ideeën kracht bij te zetten en uiteindelijk tot een globaal circulatieplan te komen, wil het buurtcomité drie interpellaties doen op de gemeenteraden van Ganshoren, Jette en Koekelberg. Daarvoor lanceerden buurtbewoners alvast een petitie. Als deze genoeg handtekening verzamelt, hoopt het wijkcomité zijn suggesties nog voor het einde van het jaar voor te stellen.

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?