Lage Emissiezone LEZ Brussel Fijn stof roetdeeltjes luchtvervuiling luchtkwaliteit diesel
© PhotoNews | Lage Emissiezone in Brussel.

Brussel deelde vorig jaar voor bijna 7 miljoen euro aan LEZ-boetes uit

Rojin Ferho
© BRUZZ
10/05/2023

Het Brussels Gewest heeft in 2022 bijna 20.000 boetes uitgeschreven aan chauffeurs van wie het voertuig niet meer in de lage-emissiezone mag. Dat heeft Brussel in totaal 6,7 miljoen euro opgeleverd. Het aantal boetes is met zestien procent gestegen in vergelijking met het jaar voordien. "Dat is niet verrassend", reageert minister van Leefmilieu, Alain Maron (Ecolo).

De Brusselse belastingdienst heeft 19.365 LEZ-boetes uitgeschreven in 2022. Dat aantal is met zestien procent gestegen tegenover het jaar voordien.

Niet verrassend, volgens het kabinet van Alain Maron, minister van Leefmilieu (Ecolo). “Sinds het begin van 2022 zijn Euro 4-dieselvoertuigen niet meer welkom in de lage-emissiezone. Dat heeft voor een nieuwe ‘drempel’ gezorgd, maar we zien dat het aantal boetes gericht op die voertuigen relatief snel afneemt.”

Als je de lage-emissiezone inrijdt met een voertuig dat niet meer toegelaten is, dan mag je een boete van 350 euro verwachten. In totaal heeft het Gewest in 2022 een bedrag van 6,7 miljoen euro geïnd. “Het doel is niet om geld binnen te halen, maar om de gezondheid van de Brusselaars te beschermen”, klinkt het op het kabinet van Maron.

'Het doel is niet om geld binnen te halen, maar om de gezondheid van de Brusselaars te beschermen'

Alain Maron, minister van Leefmilieu (Ecolo)

20211110 1776 Klimaatdoelstellingen Klimaatminister Brussel Alain Maron Ecolo

“De opbrengst gaat integraal naar het Brusselse Klimaatfonds, gebruikt voor maatregelen op het vlak van duurzame mobiliteit, en ook om onze economie koolstofarm te maken”, valt te horen op het kabinet van Maron.

Meer dan tachtig procent van de boetes is uitgedeeld aan chauffeurs van wie het voertuig in het Waals of Vlaams Gewest is ingeschreven. Zo’n 42 boetes kwamen dan weer op rekening van buitenlandse voertuigen.

In 2025 zullen ook Euro 5-dieselvoertuigen (geregistreerd voor september 2015) en Euro 2-benzinevoertuigen (geregistreerd voor 2001) verboden worden in het Brussels Gewest.

Het nieuwe tijdschema van de lage emissiezone in het Brussels hoofdstedelijk gewest voor 2025-2035
© BHG | Het nieuwe tijdschema van de lage emissiezone in het Brussels hoofdstedelijk gewest voor 2025-2035.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Mobiliteit, Alain Maron, LEZ, lage-emissiezone

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie