Brusselse taxisector verkeert in erbarmelijke toestand, zegt studie

© Younes Haidar / BRUZZ

Een rapport van consultancybedrijf Deloitte schetst allesbehalve een fraai beeld van de Brusselse taxisector. De sector is niet rendabel, wordt getekend door slechte werkomstandigheden en kent daarom ook moeite om genoeg chauffeurs te vinden. De studie werd besteld door de Brusselse regering en moet helpen om de taxisector te hervormen.

Erg lage lonen, zware werkomstandigheden, een slecht imago en een economisch model dat niet langer rendabel is. Een studie van consultancybedrijf Deloitte die door het Gewest werd besteld in 2018, windt er geen doekjes om: de Brusselse taxisector bevindt zich in een erbarmelijke situatie, schrijft La Capitale.

Zo zouden de ritten die de taxichauffeurs in de loop van een dag maken, niet voldoende zijn om de kosten te dekken. Gemiddeld bedraagt het bruto maandinkomen van een bestuurder 1.086,5 euro. Dat verplicht de werkgever steeds om een deel van het loon zelf bij te leggen om het minimumloon te bereiken.

In combinatie met de zware arbeidsomstandigheden met dagen die vaak elf uur tellen, maakt dat de baan onaantrekkelijk. Het gevolg is volgens het rapport een gebrek aan taxichauffeurs.

Zwart circuit

Volgens het rapport is het huidige economische model niet langer rendabel voor uitbaters van taxibedrijven. Zelfs wanneer de kosten worden gedrukt door het aantal chauffeurs voor eenzelfde voertuig te verhogen, toont het bedrijfsmodel een negatieve rentabiliteit.

Analisten vermoeden daarom het bestaan van een zwart circuit. Naar schatting wordt de transportmarkt geconfronteerd met zo’n 5 procent aan zwartwerk.

De diensten voor het verhuren van voertuigen met chauffeur, zoals bijvoorbeeld Uber, lijken er beter vanaf te komen dan de taxidiensten, zegt Deloitte volgens de krant. “Elektronische platforms zoals Heetch of Uber bieden met hun technologisch lichtere bestuurssysteem en intelligente prijsstelling aanzienlijk scherpere prijzen,” klinkt het. “De klanten van Uber geven ook aan dat de dienstverlening kwalitatief en consistent is.”

Iedereen dezelfde opleiding

De studie geeft ook enkele punten mee waarop de taxisector zou kunnen werken. Van de 1.265 taxi’s in Brussel zouden er slechts 97 uitgerust zijn om rolstoelgebruikers te vervoeren. “Het vergroten van dit aanbod zou een eerste stap kunnen zijn omdat de vraag sterk groeit,” klinkt het.

Deloitte raadt ook aan om de regels voor verhuur met chauffeur enerzijds, en voor taxidiensten anderzijds, te uniformiseren. Eerder gaf de voormalige Economische en Sociale Raad van Brussel – vandaag Brupartners – nog een negatief advies over een taxiplan dat die regels wou uniformiseren. De Raad stelde voor om de splitsing tussen taxi en verhuur van een wagen met chauffeur te behouden.

Bij het Brussels Gewest klinkt dat er naar aanleiding van het regeerakkoord een nieuwe ordonnantie voor de taxisector wordt voorbereid. Het doel daarbij is om zowel taxichauffeurs, als de uitvoerders van diensten voor verhuur met chauffeur, aan dezelfde opleiding te onderwerpen. "Eerder heeft de regering in tweede lezing een ontwerpbesluit goedgekeurd dat nog door de Raad van State moet worden goedgekeurd," klinkt het bij het kabinet van Brussels minister-president Rudi Vervoort (PS).

Over een mogelijke uniformisering van de statuten ligt nog geen voorstel op tafel. De studie van Deloitte zal op 17 december 2020 door Brupartners worden onderzocht. Het verslag zal vervolgens worden voorgelegd aan het Brussels parlement. "Vanaf dan kan hier verder op gewerkt worden," klinkt het vanuit het kabinet. Pas na het advies van Brupartners wordt ook de studie openbaar gemaakt.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?