Sociale partners vinden taxiplan te onduidelijk om goed te keuren

© Jef Van de Veire

Het taxiplan van de minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) mist duidelijkheid. Dat zegt de Economische en Sociale Raad van Brussel, die een negatief advies geeft en beter overleg met de sector aanbeveelt. De opdeling tussen taxi's en verhuur met chauffeur, moet behouden blijven volgens de raad.

Dat meldt La Dernière Heure.

Het taxiplan werd in februari goedgekeurd binnen de regering-Vervoort en stelt voor om de sector te hervormen, met als doel om naast traditionele taxi's ook deelplatforms zoals Uber te regulariseren.

Het wetsontwerp moest eerst nog getoetst worden door de Sociaal-Economische Raad voor Brussel. Die geeft nu dus een negatief advies. "In de huidige toestand (...), vraagt ​​de Raad dat de ordonnantie niet wordt aangenomen zoals die nu voorligt", klinkt het in de studie van die raad.

Moeilijk om te beslissen

Zij is van mening dat een hervorming noodzakelijk is, maar wil een socio-economische studie van de sector, en een analyse van de gevolgen voor de hele sector alvorens verder te gaan met het opstellen van de nieuwe verordening. "Bij gebrek aan deze elementen, is het moeilijk om te beslissen hoe de ordonnantie zal ontstaan", vervolgt de raad.

Volgens de studie zou ook het volgende aan bod moeten komen: de wachttijden zonder klanten, de bezettingsgraad, de kwaliteit van de verschillende aangeboden diensten en de winstgevendheid van het bedrijf. De partners zijn van mening dat sommige elementen van de hervorming onvoldoende duidelijk zijn (de tarifering in het bijzonder) om over de tekst te stemmen.

Limousine is geen taxi

Daarnaast stelt de Raad ook voor om de splitsing te behouden tussen taxi en het verhuur van een wagen met chauffeur (de zogenaamde limousines, waar Uber nu gebruik van maakt, red.). In het voorstel van Smet wordt dat één categorie van personenvervoer, maar dat ziet de raad niet zitten. "Het gaat wel degelijk om twee verschillende diensten", klinkt het. "De één zonder reservatie en met een reglementaire prijs. De ander met reservatie en een minimumprijs en -duur.", aldus La Dernière Heure.

Het kantoor van Pascal Smet heeft kennis genomen van dit negatieve advies. Dinsdag zal de Brusselse taxisector op straat komen om hun verzet tegen het taxiplan te demonstreren.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?