analyse

Bye bye roro-terminal: autohandel blijft in Heyvaertwijk

Af- en aanrijdende opleggers vol auto's wurmen zich dagelijks door de straten van de Heyvaertwijk.© Saskia Vanderstichele

De langverwachte roll-on-roll-off-terminal (roro) in de Voorhaven is afgevoerd. Het ziet er dan ook naar uit dat de Heyvaertwijk de komende jaren de draaischijf blijft voor de verkoop van tweedehandsvoertuigen.

Vorige vrijdag verwees de Haven van Brussel het plan om een roro-terminal te bouwen in de Voorhaven definitief naar de prullenmand. Die langverwachte terminal moest het mogelijk maken om aftandse auto’s per schip te vervoeren naar Antwerpen. Zo hoopte het Brussels Gewest komaf te maken met de overlast van de autohandel in de Heyvaertwijk.

Ondanks jaren van onderhandelen en financiële beloftes van het Brussels Gewest hapten de autohandelaars niet toe. Dat is geen verrassing voor Olivier Mahy (MR), schepen van Stedenbouw in Sint-Jans-Molenbeek. “De handelaars zijn zelfstandigen die hun eigen zaak in handen willen houden,” zegt de schepen die zelf al jaren ijvert voor het vertrek van de handel. “Het ligt moeilijk dat één operator het beheer op zich neemt.” Bovendien beleeft de sector onzekere tijden. De meeste handelaars verkiezen hun vertrouwde situatie boven een sprong in het onbekende.

Olivier Mahy (MR), schepen van stedenbouw in Sint-Jans-Molenbeek

Minister-president Rudi Vervoort (PS) onderstreept dat de autohandel langzaam achteruitboert. Op termijn zal die uit zichzelf verdwijnen of in elk geval tot veel kleinere proporties herleid worden, is de redenering. “Ondertussen zet de regering haar inspanningen voort om de levenskwaliteit in de buurt te verbeteren,” zegt woordvoerster Lidia Gervasi, die verwijst naar een lopend wijkcontract, maar ook een zogenoemd stadsvernieuwingscontract en de opmaak van een Richtplan van Aanleg voor de wijk.

De verschillende plannen zijn goed voor een investering van een slordige 37 miljoen euro. “De impact daarvan blijft echter beperkt omdat het Gewest tegelijk nog milieuvergunningen toekent aan autohandelaars,” zegt Mahy. “Dat is een verkeerd signaal en een slecht gebruik van overheidsmiddelen. De vergunningen stopzetten zou veel meer veranderen in de wijk dan de investeringen. Nu kan het nog twintig jaar duren vooraleer de buurt heropleeft.”

Karim Export
© Jasmijn Post
| Veel autohandelaars hadden er geen belang bij om te verhuizen naar de haven. Karim Export bouwde onlangs nog een nieuw gebouw, dat ook voor woningen wordt gebruikt.

Bovendien is moeilijk te voorspellen of de sector effectief verder zal krimpen. “Vandaag gaat het slecht omdat de export naar West-Afrika moeilijker is geworden, maar morgen kan de geopolitieke situatie daar veranderen,” aldus nog Mahy. “Of de handelaars kunnen nieuwe afzetmarkten vinden. Met de komst van de lage-emissiezone zullen de komende jaren wellicht heel wat nieuwe auto’s in aanmerking komen voor de export. Dat biedt kansen voor de sector.”

Volgens het boekje

De vraag is ook of Mahy en andere pleitbezorgers van een meer voluntaristische aanpak straks nog aan zet zullen zijn in de betrokken gemeenten (Anderlecht en Molenbeek), en na de verkiezingen eind mei ook in het Gewest. Dat stelde in de loop van de lopende legislatuur zijn doelstellingen bij. Noodgedwongen, omdat de handelaars een verplaatsing niet zien zitten, en omdat er momenteel weinig juridische basis is om een milieuvergunning te ontzeggen als de betrokken handelaar volgens het boekje werkt.

Tegelijk gaan ook steeds meer stemmen op om de handel eerder te omkaderen dan te verjagen. De autohandelaars bieden immers kans op werk voor kortgeschoolden en zijn mogelijk een rem op de gentrificatie van de kanaalzone. De verzoening van huisvesting en werkgelegenheid is tenslotte de hoofddoelstelling van het gewestelijke kanaalplan.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?