Foutparkeerders in de Leuvensesteenweg
© Stefanie Nijs-BRUZZ | Een foutparkeerder op de Leuvensesteenweg.

Collectief 1210/0 over verzet Kir tegen zone 30: 'Elke nacht wakker door straatraces'

HD
© BRUZZ
07/10/2019

Burgercollectief 1210/0 is niet te spreken over de vraagtekens die burgemeester Emir Kir (PS) zet bij de toepassing van het gewestelijke mobiliteitsplan Good Move in Sint-Joost-ten-Node. In hun reactie laten ze weten dat “veilig verkeer en gezonde lucht geen luxeproducten zijn”.

Vrijdag liet burgemeester Kir weten dat de gemeente een positief advies geeft voor het mobiliteitsplan Good Move. Maar ondanks het positieve advies plaatst Kir vragen bij belangrijke punten van het plan, zoals een algemene zone 30 en minder parkeerplaatsen.

Dat viel niet in goede aarde bij burgercollectief 1210/0, dat ijvert voor nul verkeersslachtoffers: “Volgens de burgemeester zou het huidige mobiliteitsplan de gentrificatie in de hand werken. Hij linkt daarmee de roep om autoluwe buurten en voetgangerszones enkel aan rijkere buurtbewoners", klinkt het. "Maar uit recent onderzoek van de politiezone Brussel-Noord bij een heterogene groep inwoners is gebleken dat de grootste ergernissen in de buurt met verkeer te maken hebben. De autodruk weegt dus op iedereen.”

Zone 30 en parkeren

Kir plaatste grote vraagtekens bij de toepassing van de algemene zone 30. "Wij vragen een uitzondering voor de grotere wegen en willen een effectenstudie over de impact van de zone 30 op de lokale wegen," zei Kir.

“Buurtbewoners worden elke nacht gewekt door straatraces. Ook overdag is 100 per uur gewoon voor bestuurders die onze straten als hun persoonlijke Francorchamps beschouwen."

Collectief 1210/0

1210/0 kan zich daar niet in vinden: “Elke ouder heeft zijn kinderen al eens van een zebrapad moeten trekken. In een gemeente waar onaangepast rijgedrag zo vaak voorkomt, moet het beleid eenduidige en strikte maatregelen nemen. Een veralgemeende zone 30 zou meer duidelijkheid scheppen."

“Buurtbewoners in Sint-Joost worden elke nacht gewekt door straatraces. Ook overdag is 100 kilometer per uur nomaal, er zijn bestuurders die onze straten als hun persoonlijke Francorchamps beschouwen."

Bovendien wil het gemeentebestuur geen enkele parkeerplaats op de openbare weg schrappen. Volgens Kir en het gemeentebestuur is er een groot plaatstekort in Sint-Joost. Het collectief spreekt dat tegen: “Het klopt dat Sint-Joost het laagste aantal openbare parkeerplaatsen in het Gewest heeft. Maar Sint-Joost is terzelfdertijd de gemeente met het minste aantal auto’s per inwoner in het land: 185 auto’s per 1.000 inwoners.”

Samenwerken

1210/0 wil het gemeentebestuur de hand reiken en samenwerken aan mobiliteitsoplossingen voor de gemeente. Het is maar de vraag hoe vlot dat zal gaan, want Kir verzet zich ook tegen een voetgangerszone in de Brabantwijk.

Sint-Joost worstelt al jaren met mobiliteitsproblemen. Zo laat ook de handhaving in de autoluwe Leuvensesteenweg volgens oppositie en buurtbewoners te wensen over. Oppositielid Frédéric Roekens (Groen) liet al in juni weten zich zorgen te maken over Kirs visie op mobiliteit: “De burgemeester wil geen knopen doorhakken, zoals ze in Elsene en Sint-Gillis wél durven te doen. Overal moet de auto toch doorkunnen. Bovendien gelooft hij niet in sancties, dus gebeurt er niets”, zei Roekens toen in BRUZZ.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Sint-Joost-ten-Node, Mobiliteit, Emir Kir, 1210/0, Frédéric Roekens, roekeloos rijgedrag, zone 30, gentrificatie, parkeren, wildparkeren, Good Move, Good Move-plan

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni