De Brouckèreplein is af: ‘Het resultaat mag er zijn’

Het heeft even geduurd, maar dan heb je ook wat. Burgers en policiti reageren positief op het vernieuwde De Brouckèreplein. "Het plein is echt een ontdekking."

Twee jaar geleden startten de werken aan het De Brouckèreplein. Vandaag is het plein grotendeels af. Tijdens de werkzaamheden klonken er kritische geluiden, maar die lijken nu als sneeuw voor de zon te verdwijnen. Het is echt een interessante toeristische zone geworden, zegt passant Mehdi tegen onze reporter. "De politici hebben het niet handig aangepakt, maar het resultaat mag er zijn."

Passant Kjell staat hem bij. "Het is mooi hoe hier plots zo veel ruimte is gecrëeerd. Ik weet nog dat er hier auto’s langsreden. Dat gaf een heel gesloten gevoel, terwijl het nu zo open en licht is en heel aangenaam om te wandelen."

"Het is prachtig", zegt ook Asmaa die over de voetgangerszone wandelt. "Het is zoveel beter zonder auto’s met twee rijstroken aan beide kanten. Nu kunnen we de gebouwen en winkels veel beter zien, het is echt leuk. We ontdekken het De Brouckèreplein opnieuw."

Lees verder onder de video:

Heel wat handelaars zagen hun omzet dalen tijdens de werkzaamheden aan het De Brouckèreplein. In de publieke opinie lijkt het heel lang te hebben geduurd, beaamt woordvoerster Eline De Swaef van bouwheer Beliris. In werkelijkheid zijn de werken relatief snel voltooid. "De Anspachlaan was al eerder afgesloten om uit te testen of het zou kunnen werken qua verkeer. Daardoor voelt het aan alsof het heel lang heeft geduurd."

Ook voormalig schepen Els Ampe (Open VLD) erkent dat het voor handelaars een moeilijke periode was. "Een grote mobiliteitsaanpassing vraagt ook een grote aanpassing van de klanten, dus ik heb heel veel begrip voor wat de handelaars hebben meegemaakt."

Ze ziet ook hoe er een frisse wind waait door de voetgangerszone, en nieuwe handelaars er neerstrijken. "We moeten niet vergeten dat de voetgangerszone een langetermijnproject was," besluit Ampe. "Ik ben heel blij dat we het aangedurfd hebben, na twaalf jaar discussiëren hierover." (Bij de verkiezingscampagne in 2012 wilde Ampe enkel het Beursplein autovrij maken, met verkeer in een tunnel, nvdr.)

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Nieuws uit Brussel in je mailbox?