Elektrische deelsteps worden overal in het Brussels Gewest argeloos achtergelaten, wat vaak storend is.
© Steven Van Garsse/BRUZZ | Elektrische deelsteps worden overal in het Brussels Gewest argeloos achtergelaten, wat vaak storend is. Een bewoner van de buurt rond het Kononel Bremerplein probeerde op 18 november 2022 gebruikers van deelsteps vriendelijk tot meer sociaal gedrag aan te zetten: "Veuillez mettre à la place Bremer ou devant votre propre porte."

Etterbeek maakt dropzones verplicht vanaf 6 november

© BRUZZ
30/10/2023

Wie een gehuurde elektrische deelstep of –fiets wil stallen in Etterbeek zal dat vanaf 6 november in een afgebakende dropzone moeten doen. Daarmee anticipeert de gemeente op de ordonnantie van de Brusselse regering die dropzones vanaf 1 januari 2024 verplicht in het hele gewest.

“We wilden de hinder door achtergelaten steps zo snel mogelijk aanpakken,” legt Etterbeeks mobiliteitsschepen Caroline Joway (Ecolo) uit in La Capitale. “De situatie werd te gevaarlijk,” treedt burgemeester Vincent De Wolf (MR) de schepen bij. "Deelvoertuigen hebben hun plaats in onze gemeente, maar enkel met respect voor de wegcode."

Tot nu toe werden slecht geparkeerde steps in Etterbeek weggehaald en gestockeerd in een gemeentelijk depot, waar de deelstepproviders ze moesten ophalen. Vanaf 6 november verandert dat. “Gebruikers die hun deelstep niet correct achterlaten in een daartoe voorziene zone zullen hun rit niet kunnen beëindigen en blijven dus betalen zo lang de step niet in een dropzone staat,” legt Joway uit.

Vanaf 1 januari 2024 worden dropzones hoe dan ook verplicht in elke Brusselse gemeente, maar net als de gemeenten Sint-Gillis, Sint-Pieters-Woluwe, Koekelberg, Sint-Agatha-Berchem, Jette, Brussel-Stad en Schaarbeek, anticipeert Etterbeek op de gewestelijke regelgeving. “Zo kunnen we eventuele problemen nog oplossen voor nieuwjaar,” verduidelijkt de mobiliteitsschepen.

Elke 250 meter een dropzone

De gemeente Etterbeek bakende in totaal 53 dropzones af. “We hebben ervoor gezorgd dat er in elke wijk om de 250 tot 300 meter een dropzone te vinden is,” zegt Joway. “Sommige daarvan zijn ingericht op de rijweg, andere op het trottoir. We hebben van de gelegenheid gebruikt gemaakt om de oversteekplaatsen voor voetgangers veiliger te maken door illegale parkeerplaatsen te schrappen.”

De dropzones kwamen er in overleg met de buurtbewoners, verzekert burgemeester De Wolf ten slotte. “We hebben gezocht naar een oplossing waar zo veel mogelijk mensen zich in konden vinden.”

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie