Dropzones deelvoertuigen barsten uit hun voegen

AD
© BRUZZ
01/08/2023
Updated: 01/08/2023 18.40u

Sinds 1 juli is het in de meeste Brusselse gemeenten verplicht om deelvoertuigen in een dropzone achter te laten. Alleen zijn die speciale parkeervakken op verschillende punten in het gewest zo overbelast, dat ze zich spontaan uitbreiden naar het voetpad en de rest van de straat.

In Sint-Gillis, Etterbeek, Sint-Pieters-Woluwe, Koekelberg, Sint-Agatha-Berchem, Jette, Brussel-Stad en Schaarbeek is het sinds deze zomer verplicht om je deelvoertuig in een drop-off zone te parkeren.

Gebruikers die hun steps buiten deze zones willen achterlaten, kunnen hun reis niet onderbreken en moeten blijven betalen. Buiten zo’n dropzone parkeren, is in principe dus onmogelijk.

Testfase

Alleen gaan de drop-off zones op verschillende plaatsen ten onder aan hun eigen succes, waardoor het onmogelijk is je fiets of step reglementair (binnen de markeringen) achter te laten.

“We weten dat verschillende zones momenteel overbelast zijn”, zegt Marie Thibaut de Maisieres, woordvoerster van minister van mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen). Onder andere in Elsene staan de dropzones volgens haar nog niet helemaal op punt. “Elsene bevindt zich momenteel in een testfase. De drop-off zones worden er in real time gemonitord om zicht te krijgen op de gebieden die momenteel overbelast zijn, zodat daar extra zones kunnen worden ingericht. De grens van Elsene met Ukkel is bijvoorbeeld zo'n gebied.”

Die tactiek wordt ook in omgekeerde richting toegepast: “Drop-off zones die niet of te weinig gebruikt worden, verplaatsen we naar gebieden die nood hebben aan extra capaciteit.”

Maximum aantal steps

In verschillende gemeenten - waaronder Koekelberg, Schaarbeek en Brussel-Stad - zullen er deze zomer nog extra dropzones worden ingericht, al zal het systeem pas echt op punt staan vanaf 1 januari volgend jaar. Dan worden dropzones verplicht in het hele gewest.

Het nieuwe besluit legt ook het aantal steps aan banden: vanaf 1 januari zullen er nog 8.000 steps door de Brusselse straten rijden, tegenover 21.000 vandaag. Ook dat moet het probleem van uitpuilende parkeerzones helpen oplossen.

Het besluit gaat deze zomer al van kracht, maar de omschakeling naar het nieuwe systeem voor operatoren zal in de praktijk dus plaatsvinden op 1 januari 2024. “Tot dan blijven alle aanpassingen mogelijk”, aldus nog het kabinet van minister Van den Brandt.

Lees verder onder de foto's.

Met het nieuwe besluit komen ook een hele reeks aanbevelingen voor operatoren van deelsteps, over hoe en waar de Brusselse gemeenten de dropzones best installeren.

'Onaanvaardbaar'

Zo wordt bijvoorbeeld aangeraden om dropzones in te richten op parkeerplaatsen, zodat er geen voet- of fietspaden moeten verdwijnen. Die aanbeveling valt echter niet bij iedereen in goede aarde, zo ook niet bij Angela. Zij is bestuurslid van de Facebook-groep 'L'Automobiliste en a Marre', een Brusselse pro-auto actiegroep met meer dan 40.000 leden.

Volgens Angela is het onaanvaardbaar dat er parkeerplaatsen moeten verdwijnen om er dropzones van te maken en wordt er geen rekening gehouden met de mening van menig automobilist.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Mobiliteit, deelsteps, drop-offzones deelstep

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie