| De verkeersas Sneesens - Baucq staat als eerste op de lijst van gemeentewegen die op korte termijn omgedoopt moeten worden tot fietsstraat.

Etterbeek wil drukke lanen omvormen tot fietsstraten

GR
© BRUZZ
14/05/2020

De gemeente Etterbeek wil de veiligheid en het comfort van fietsers doen toenemen door stapsgewijs drukke lanen om te dopen tot fietsstraten. De verkeersas Sneessens – Baucq zal als eerste aangepakt worden. Op termijn moeten een lange lijst van gemeentewegen navolging krijgen.

Het gemeentebestuur wil met de geleidelijke omvorming van drukke verkeersassen tot fietsstraten de Etterbekenaren aanmoedigen om vaker gebruik te maken van zachte of actieve vervoersmiddelen zoals de fiets.

De kosten die gepaard gaan met de aanleg van de fietsinfrastructuur blijven beperkt omdat het vooral gaat om het plaatsen van verkeersborden en horizontale wegmarkeringen.

‘Verzadiging van openbaar vervoer voorkomen’

In een fietsstraat is de maximumsnelheid begrensd tot 30 kilometer per uur. Maar dat is volgens schepen van Mobiliteit Rik Jellema (Ecolo-Groen) niet het grootste voordeel ervan. “Het verbiedt wagens ook om tweewielers die voor hen uitrijden in te halen. En dat kan sommige mensen misschien over de streep trekken om voor kleine verplaatsingen de fiets te nemen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een uitstap naar de supermarkt.”

“Met het economisch leven dat zich stilaan weer op gang trekt, is het volgens Jellema ook een middel om verzadiging van het openbaar vervoer te voorkomen”, aldus de schepen nog. De verkeersas Sneessens-Baucq wordt door de gemeente als eerste onder handen genomen. Wanneer precies dat officieel een fietsstraat wordt, is voorlopig wel nog niet duidelijk.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Etterbeek , Mobiliteit , Samenleving , fietsstraat , Rik Jellema

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni