Fietsenbouwer Cowboy wil uitbreiden via crowdfunding

© Cowboy

Cowboy, de Brusselse start-up die elektrische fietsen produceert, lanceert een crowdfundingactie. Het bedrijf hoopt meerdere miljoenen euro's te verzamelen. "Dat is nodig om onze ambities te ondersteunen."

De geldinzamelingsactie start op 12 december. In eerste instantie richt Cowboy zich op de 45.000 leden van zijn gemeenschap, nadien zal iedereen 20 euro of meer kunnen investeren.

Cowboy werd in 2017 opgericht in Brussel door dezelfde personen die aan de wieg stonden van leverdienst Take Eat Easy. De start-up ontwikkelt elektrische fietsen, met bijvoorbeeld een beveiligde digitale sleutel om de fiets op te starten en een geïntegreerd navigatiesysteem.

Met horten en stoten

In een eerste fase haalde de Brusselse fietsenbouwer 2,4 miljoen euro op, nadien volgde een injectie van nog eens 10 miljoen euro. Wegens de opstartkosten en investeringen in productieontwikkeling leed Cowboy vorig jaar zo'n drie miljoen euro verlies.

In 2019 werden naar eigen zeggen meer dan 5.000 fietsen verkocht, een aantal dat de onderneming volgend jaar hoopt te verdrievoudigen. Cowboy is actief in België, maar bracht zijn e-bikes intussen ook naar het buitenland in Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, Oostenrijk, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?