20190815 Big City Mivb BRUZZ ACTUA 1672
© Photonews

Gratis openbaar vervoer zal ongeveer 20 miljoen euro kosten

KVDP
© BRUZZ
01/10/2019

De oppositie in het Brussels Parlement heeft vragen bij de invoering van het gratis openbaar vervoer voor jongeren en ouderen. “De regering neemt beslissingen zonder de impact te berekenen.” Minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) bleef in de commissie erg vaag over de plannen, maar bevestigt aan BRUZZ een grootteorde van 20 miljoen euro per jaar voor het project.

Vanaf 2020 zullen Brusselaars jonger dan 25 en ouder dan 65 gratis gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer in Brussel, zo staat in het Brusselse regeerakkoord. Daarbij hadden de oppositieleden in de commissie Mobiliteit van het Brussels Parlement dinsdagochtend hun bedenkingen.

“Is de Brusselaar nu echt vragende partij voor gratis openbaar vervoer”, vraagt Cieltje Van Achter (N-VA) zich af. “We hebben een efficiënt, kwalitatief openbaar vervoer nodig dat een echt alternatief voor de wagen kan zijn.”

Net als de meeste andere parlementsleden vraagt Van Achter zich af wat de impact gaat zijn van de invoering van het gratis openbaar vervoer voor jongeren en ouderen. "Dat zal een extra kost voor de MIVB betekenen", aldus David Weytsman (MR). "Hoe gaan jullie dat compenseren? Door hogere tarieven voor de andere gebruikers in te voeren? Door elders in het budget te snoeien?" En wanneer precies in 2020 de aangekondigde maatregel ingevoerd wordt, is nog niet duidelijk.

'Onderhandelingen lopen nog'

"We zijn heel vroeg in de legislatuur, maar het staat in het regeerakkoord, dus we gaan dat uitvoeren", klinkt het bevestigend bij bevoegd minister Elke Van den Brandt (Groen). "Het is niet dat we de impact van die maatregel niet kennen, maar er lopen nu nog onderhandelingen over, dus ik ga geen cijfers of data in de commissie gooien, zonder dat ik daar een akkoord over heb."

Uit dat antwoord trok de oppositie haar eigen conclusies. "Ik sta een beetje paf, dat het regeerakkoord een lijst van intenties is, maar dat er geen berekeningen worden gemaakt over de impact", aldus Van Achter. "U kondigt gratis openbaar vervoer aan zonder dat te becijferen", zegt Christophe De Beukelaer (CDH) dan weer. "Dat is verontrustend."

Financiering nog niet duidelijk

Eind juli gaf minister-president Rudi Vervoort (PS) aan dat de invoering van het gratis openbaar vervoer voor jongeren en ouderen zo'n 10 à 11 miljoen euro zou kosten. "Peanuts in vergelijk met het totale budget van de MIVB", zei Vervoort toen. Ter vergelijking: in 2017 haalde de MIVB 270 miljoen euro aan inkomsten door de verkoop van tickets en abonnementen.

Het bedrag dat Vervoort aanhaalt blijkt betrekking te hebben op een half jaar. "De grootteorde van deze maatregel is door de MIVB geschat op ongeveer 20 miljoen euro per jaar", verduidelijkt Van den Brandts woordvoerder Pieterjan Desmet na navraag door BRUZZ. "De timing van de invoering en de manier van financieren moeten nog bekeken worden door de regering."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Mobiliteit, MIVB, gratis openbaar vervoer

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni