| Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Pascal Smet (SP.A)

Heraanleg gevaarlijke kruispunten nog niet voor morgen

Mathias Declercq
© BRUZZ
03/04/2019

“We weten dat deze kruispunten een totaalaanpak vragen.” Zo reageert minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) op ons dossier rond onveilige kruispunten. Voor Sainctelette liggen de plannen klaar voor een heraanleg met onderbruggen voor fietsers. Het is aan de volgende regering om die uit te voeren. Wat Meiser en Jules De Trooz betreft, is een metamorfose nog verder af.

Sainctelette, Meiser en Jules De Trooz. Die kruispunten verkozen de BRUZZ-gebruikers tot de gevaarlijkste kruispunten van de hoofdstad. En ook verkeersexpert Kris Peeters wond er geen doekjes om. “Dit is zwemmen tussen de haaien”, klonk het.

Ook minister van Mobiliteit en Openbare Werken Pascal Smet (SP.A) erkent dat de kruispunten moeten worden aangepakt. Hij wijst erop dat het kruispunt dat met stip op nummer 1 stond in onze poll, Sainctelette, op termijn een grondige metaformose ondergaat. Deze maand nog wordt het bureau aangewezen dat de concrete plannen zal uitwerken.

Fietsers onder de brug

Die plannen houden onder meer een fietsonderdoorgang onder de brug in, tussen de Koolmijnkaai en de Havenlaan. De parkeerlateralen worden geschrapt, de ongebruikte centrale berm versmald en de rijvakken naar binnen getrokken waardoor er meer publieke ruimte ontstaat voor groen en terrassen. Er komen ook afgescheiden en verhoogde fietspaden in de hele zone en geïntegreerde bus- en trambanen. Aan het IJzerplein iets verderop wordt de rechtsaf naar de Kleine Ring doorgeknipt voor auto’s.

De winnaar van de architectuurwedstrijd wordt binnenkort bekendgemaakt. Toch is het nog niet duidelijk wanneer de werken kunnen starten. Die beslissing belandt op de stapel van de volgende Brusselse regering. Het uittekenen van de plannen en de vergunningsaanvraag kan nog dit jaar gebeuren, maar neemt zeker een jaar in beslag. De start van de werken hangt daarnaast ook nog af van eventuele beroepsprocedures. (lees verder onder de foto's)

“In afwachting van de heraanleg hebben we al een aantal punctuele aanpassingen gedaan de afgelopen jaren en maanden”, legt Mathias Dobbels, woordvoerder van de minister uit. “We hebben een busbaan gecreëerd en het hele kruispunt in 'rondpunt' gezet in de zomer van 2018. Ook de lichten werden afgesteld, inclusief voor fietsers en de fietsoversteek zichtbaarder gemaakt.” Binnenkort worden er ook paaltjes geplaatst om de fietsstrook fysiek af te scheiden van het autoverkeer, verzekert het kabinet.

Heraanleg Meiserplein pas na werf Reyers

Ook het Meiserplein, dat door onze lezers als tweede onveiligste kruispunt werd bestempeld, moet volledig heraangelegd worden. Maar die komt er pas na de heraanleg van de Reyerslaan. “Het Meiserplein blijft een zorgenkind. De afgelopen legislatuur hebben wij verschillende ingrepen voorgesteld aan de gemeente maar die zag men niet zitten”, klinkt het bij het kabinet-Smet. Zo lag de optie op tafel om de bochten naar de Rogierlaan te dichten, maar dat wees de gemeente dus af, volgens Smet. "Dat is heel jammer."

En dan is er nog Jules De Trooz, misschien wel het moeilijkste kruispunt van allemaal. “Het is het punt met de meeste samenloop van verkeersmodi en afslagen in het hele gewest”, zegt woordvoerder Dobbels. Op termijn moeten er ook hier fietsondersteken onder de brug komen die parallel lopen met het kanaal. Het studiebureau wordt deze maand nog aangesteld. Daarnaast zal de weg ter hoogte van de tramhalte aangepast worden om zo de rijrichtingen en afslagen op de Koninginnelaan en Paleizenstraat te verbeteren. Maar ook de voortgang van dat dossier belandt op het bord van de volgende Brusselse regering.

Waarom is er dan structureel toch zo weinig veranderd in de laatste jaren? "Het zijn stuk voor stuk complexe kruispunten waar alle mogelijke vervoersmodi samenkomen en die ontworpen zijn in een tijd toen er nog niet veel aandacht was voor de zwakke weggebruiker", aldus Dobbels. "Dat vraagt erg veel studiewerk en zware werken waar vergunningen voor moeten aangevraagd worden." En dat is, zeker in Brussel, een erg lang proces.

Bekijk hier nog eens de XL-reportage over de drie gevaarlijkste kruispunten van Brussel.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Mobiliteit, Sainctelette, Jules de Trooz, Meiser, Pascal Smet

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni