Heraanleg Vrijheidsplein moet autodruk verminderen

De stoepen op het Vrijheidsplein zijn beschadigd

De Stad Brussel plant een heraanleg van het Vrijheidsplein in de wijk van Onze-Lieve-Vrouw-ter-Sneeuw. Dat historische plein is niet in goede staat en moet volledig heraangelegd worden. De autodruk moet lager worden door een knip in de Congresstraat en het schrappen van parkeerplaatsen. De grote bomen blijven behouden en krijgen meer ruimte.

Het Vrijheidsplein is toe aan een renovatie. De wortels van de grote bomen duwen de kasseien van het plein omhoog waardoor het plein er schots en scheef bijligt. Even leek het erop dat de bomen gekapt zouden moeten worden, maar dat is van de baan.

"We kunnen een heraanleg doen met behoud van de bomen en zullen ervoor zorgen dat ze ook in de toekomst niet gekapt moeten worden", zegt bevoegd schepen van Stadsvernieuwing Ans Persoons (Change.Brussels). Nu zijn er nog parkeerplaatsen vlak naast de bomen, maar die worden geschrapt. Daardoor kunnen de wortels van de bomen meer plaats krijgen.

Het beschermde plein zelf wordt van gevel tot gevel heraangelegd. Dat zal gebeuren zonder niveauverschillen. Autoverkeer blijft mogelijk langs de twee zijkanten van het plein, maar door het schrappen van alle parkeerplaatsen zal het veel ruimer lijken.

Geknipte straat

Hoewel de auto niet volledig gebannen wordt zal het plein oversteken met de auto wél onmogelijk worden. In de Congresstraat komt namelijk een knip die het onmogelijk maakt om van Madou naar de Congreskolom (en omgekeerd) te rijden met de auto. "We respecteren het STOP-principe door het comfort voor voetgangers, fietsers en mensen met een beperkte mobiliteit te verbeteren," zegt schepen van Mobiliteit Bart Dhondt (Groen).

Vrijheidsplein Onze-Lieve-Vrouw-ter-Sneeuw
© Stad Brussel
| Het voorlopig ontwerp voor het nieuwe Vrijheidsplein, met onderaan een knip in de Congresstraat

De heraanleg met knip loopt wat vooruit op het beloofde circulatieplan van de Stad. "Het circulatieplan wordt over een paar jaar ingevoerd, maar we kunnen niet alle heraanlegprojecten uitstellen tot dan," zegt schepen Persoons. "We denken dus nu al na over de mobiliteit en hoe die in die bepaalde buurt zou moeten zijn."

2021

De plannen zijn nog niet definitief, het gaat om een voorproject. Dat betekent dat er nog ruimte is voor overleg met buurtbewoners en dat er gekeken zal worden naar de noden van het Koninklijk Circus, het federaal en het Vlaams Parlement. Omdat het plein beschermd is zal ook de Koninklijke Commissie voor Monumenten en Landschappen de plannen moeten beoordelen.

In het voorjaar van 2020 wordt de bouwvergunning aangevraagd, in hetzelfde jaar moet ook een aannemer aangesteld worden. In 2021 zouden de nutswerken en de heraanleg van het plein gebeuren. Dat zou 1,1 miljoen euro kosten.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Oproep: Lees of reageer je wel eens op online comments, op nieuwssites of social media? Wil jij bijdragen aan een constructief online debat? Doe dan nu mee met het RHETORiC-onderzoek en ontvang een waardebon. Meer info en inschrijven.

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?