Herinrichting Ring is bespreekbaar voor Van den Brandt

© PhotoNews
| Files op de Brusselse Ring (R0.)

Het Brussels gewest is tegen een uitbreiding van de Brusselse Ring gekant, maar een herinrichting is wel bespreekbaar. Dat zei minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) gisteren in de commissie Mobiliteit. Ook een uitbreiding van de Brusselse kilometerheffing naar de Ring kwam opnieuw ter sprake.

De uitbreiding van de Brusselse Ring werd dinsdag opnieuw in de commissie Mobiliteit van het Brussels parlement besproken. Minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) antwoordde op vragen van Christophe De Beukelaer (CDH). Ze benadrukte nogmaals dat de Brusselse regering tegen een uitbreiding van de Ring is, iets wat in Vlaanderen al lange tijd op tafel ligt. Een herinrichting van de Ring is echter wel bespreekbaar.

"Bij de herontwikkeling van de Ring zouden ook de knooppunten moeten worden opgewaardeerd om ze veiliger en efficiƫnter te maken," citeert La Capitale Van den Brandt. "Tegelijkertijd moeten de knooppunten ook duidelijk de toegang tot de stad markeren, in overeenstemming met de multimodale specialisatie van wegen. De herontwikkeling moet het ook makkelijker maken voor voetgangers en fietsers om de Ring over te steken."

Intergewestelijk overleg

Van den Brandt ziet nog altijd iets in de uitbreiding van de nieuw in te voeren Brusselse kilometerheffing naar de Ring. Vlaanderen zei eerder al duidelijk 'nee' tegen dat systeem en plant zelfs juridische actie tegen de invoering ervan op Brussels grondgebied. Zowel in het dossier over de kilometerheffing als aanpassingen aan de Ring is overleg tussen de gewesten cruciaal.

"De herontwikkeling van de Ring moet deel uitmaken van een groter samenhangend en ambitieus mobiliteitsproject op intergewestelijk niveau," aldus Van den Brandt. "Het is essentieel dat de modal shift-maatregelen sneller vooruitgaan dan het herontwikkelingsproject Ring. Daarom zijn we sinds mijn aantreden en dat van mijn collega-minister Lydia Peeters (Open VLD) in Vlaanderen regelmatig overleg gestart over de grote dossiers."

Als concrete voorbeelden noemt ze onder meer de snelheidsverlaging op de Ring tot 100 kilometer per uur en de RingTramBus.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?