Koninginnetunnel wordt autovrij en krijgt tramsporen

© Brussel Mobiliteit
| De toekomstige situatie gezien vanuit de Aarschotstraat. Links de bestaande Thomastunnel, centraal de nieuwe Koninginnetunnel

De tunnel van de Koninginnelaan onder de spoorlijn bij Brussel-Noord wordt autovrij om doorgaand verkeer te weren. In de plaats komen fietspaden en tramsporen om de stiptheid van lijnen 62 en 93 te verbeteren. Ook de Thomas-tramtunnel en een stuk van de Vooruitgangsstraat worden heraangelegd.

Koninginnelaan tunnel tram kaart
© Apple Maps
| Lijnen 62 en 93 zullen na de werken rechtdoor rijden en maken niet langer een knik

De MIVB en Brussel Mobiliteit willen het tramverkeer aan de halte Thomas vlotter krijgen. De bestaande tramtunnel onder de sporen wordt gebruikt door een hoop lijnen: 25, 55, 62 en 93. De sporen in de tunnel worden elke dag door een duizendtal trams gebruikt. Dat zorgt voor opstoppingen en slijtage van de tramsporen.

Daarom wordt ook de Koninginnetunnel omgevormd tot tramtunnel. Die ligt iets ten noorden van de Thomastunnel en wordt nu nog gebruikt voor autoverkeer.

Na de werken zullen trams 25 en 55 door de Thomastunnel blijven rijden. Lijnen 62 en 93 zullen de heraangelegde Koninginnetunnel gebruiken om rechtdoor te gaan. Het knikje in hun traject verdwijnt en het tramverkeer zou vlotter moeten gaan op alle lijnen.

Lokaal verkeer

De nieuwe tramsporen op de Koninginnelaan komen in de plaats van autorijstroken. Er komt met andere woorden een knip voor het autoverkeer in de straat. Met de auto in een rechte lijn rijden van het Liedtsplein naar de Masuiwijk aan de andere kant van de spoorlijn zal niet meer kunnen. Dat kan wel nog via de Paleizenstraat (wat meer naar het noorden) of de Kwatrechtstraat (in het zuiden).

Verkeer dat van het Liedtsplein komt zal verplicht rechts moeten richting de Keulenstraat (ex-Aarschotstraat). Verkeer op de Aarschotstraat zal verplicht rechts moeten richting Liedts.

De Koninginnelaan wordt door de knip nu ook wat ze theoretisch al was: een lokale weg. Doorgaand verkeer zal de laan niet meer kunnen gebruiken. Ook de aanpassingen aan het kruispunt Jules de Trooz en de Paleizenstraat zullen bijdragen aan de daling van het verkeer op de Koninginnelaan. Dat betekent ook: minder auto's, bestelwagens en vrachtwagens die in de weg van trams 3, 62 en 93 rijden.

Opfrissing

De openbare ruimte in en rond de twee tunnels wordt ook opgefrist. In de Koninginnetunnel komen nieuwe fietspaden en de bestaande fietstrajecten in de Thomastunnel worden vernieuwd. Beide tunnels krijgen nieuwe verlichting om het veiligheidsgevoel te vergroten. Rond de spoorlijn komen een aantal nieuwe mini-pleintjes met ruimte om te spelen.

Het project is op 12 december goedgekeurd door de regering. Die keurde het bestek goed en legde kredieten vast. "Dit project zorgt voor een betere doorstroming van de tram en haalt het doorgaand verkeer weg," zegt minister Elke Van den Brandt (Mobiliteit - Groen). "Samen met de nieuwe fietspaden en de speelpleintjes is dat goed voor de leefbaarheid van de wijk."

Koninginnelaan tunnel spoorviaduct
© Google Maps
| Deze tunnel van de Koninginnelaan gaat dicht voor autoverkeer

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?