Elke Van den Brandt (Groen), Brussels Minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Verkeersveiligheid in de regering Vervoort III
© Belgaimage | Elke Van den Brandt (Groen), Brussels minister van Mobiliteit.

Metrotunnel onder Zuidpaleis: 'Geen terugweg mogelijk'

© Belga
21/03/2023

Voor Brussels minister voor Mobiliteit Elke Van den Brandt is het ondenkbaar dat de ondertunneling van het Zuidpaleis zou worden opgegeven. Ze zegde dinsdag in de commissie Mobiliteit haar volle steun toe aan de MIVB in de procedures tegen de aannemer.

Van den Brandt kreeg een rits vragen over de werf aan het Zuidstation. De commissie kreeg vorige week een technisch overzicht van het dossier door de MIVB. Dinsdag volgde het politieke debat.

Door technische moeilijkheden onder het Zuidpaleis (een verbinding van 120 meter) stopte het consortium Besix-Jan Denul-Francqui al sinds midden 2021 met het graven van een metrotunnel. Het schoof een meerkost van 170 miljoen euro en een vertraging van 8 jaar naar voren. Dat leidde tot een conflict tussen het consortium en bouwheer MIVB. De minister benadrukte dat het consortium duidelijk geïnformeerd was over de risico's van de geologische structuur van de ondergrond.

Momenteel worden twee oplossingen onderzocht, gaf Van den Brandt dinsdag aan: de werken uitvoeren zoals contractueel voorzien en geldig besteld door de MIVB, met behoud van de Jet Grouting-methode met niet-wezenlijke aanpassingen, met een redelijke meerkost en tijdsverlenging in overeenstemming met de marktwetten; of overgaan tot de gedeeltelijke ontmanteling van het Zuidpaleis, met behoud van de gevels en later de heropbouw. Het tunnelgedeelte zou dan in de open lucht kunnen worden gebouwd met behulp van beproefde technieken voor dergelijke omstandigheden.

De minister minimaliseerde de verschillende moeilijkheden en deelde de ongerustheid van de commissieleden van zowel oppositie als meerderheid over de impact op de handelaars, sportclubs en andere gebruikers van het Zuidpaleis.

Voor Elke Van den Brandt is de point of no return voor de bouw van het tracé Noord-Albert bereikt, onder meer omwille van financiële redenen - reeds 22 procent van de voorziene 732 miljoen euro (zonder het Zuidpaleis) was eind 2022 al uitgegeven.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie