Minder zware werkongevallen bij de MIVB

© MIVB

Het aantal werkongevallen bij de MIVB is licht gestegen. Vorig jaar waren er 510, maar relatief gezien nemen de werkongevallen wel af. Er zijn namelijk ook meer werknemers dan vroeger. “Onze preventiemaatregelen werpen hun vruchten af.”

Bovendien blijven de werknemers minder lang thuis na een werkongeval dan vroeger. Waar 2017 nog meer dan 19.500 dagen van arbeidsongeschiktheid telde, was dat vorig jaar al duizend dagen minder – een daling van 5 procent. Volgens de MIVB komt dat omdat de ongevallen minder zwaar zijn dan vroeger.

Zo waren er vorig jaar een tiental ernstige ongevallen, maar dat aantal blijft al jaren stabiel. De meeste werkongevallen komen door verkeerde bewegingen, valpartijen of uitglijden, maar ook door fysieke of verbale agressie tegen het personeel.

De ongevallen door geweld nemen wel lichtjes af. Zo waren er 3,3 procent minder fysieke agressies tegen het personeel dan een jaar eerder, en een tiende minder verbale agressies. Meer camera’s in de stations en een toename van het veiligheidspersoneel hebben daar mogelijk iets mee te maken.

Preventie

Op tien jaar tijd kreeg de MIVB bijna 40 procent meer personeel in dienst, terwijl het aantal werkongevallen maar steeg met 1 procent. Relatief gezien is het daar dus alleen maar veiliger geworden.

“De maatregelen die de MIVB nam op het vlak van opleiding, bijscholing en preventie werpen dus hun vruchten af”, zegt woordvoerder An Van hamme. Dat gaat concreet om sensibiliseringsacties op elke dienst, een maandelijks gesprek per ploeg om eventuele problemen te bespreken en duidelijke informatie als er nieuwe machines worden geïnstalleerd. “Na een arbeidsongeval wordt er ook een gedetailleerd verslag gevraagd van de omstandigheden en bekijken we of een specifiek actieplan al dan niet nodig is”, zegt Van Hamme.

Start schooljaar

De voorbije week ging ook het nieuwe busplan in Evere van start. Dat verliep zonder problemen, zegt Van hamme: “De start van het schooljaar is zeer goed verlopen. We hadden dan ook zeer veel middelen ingezet voor de informatie hierrond: flyers in de betrokken zone, info aan de haltes en 220 extra personeelsleden op het terrein om de reizigers wegwijs te maken.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?