MIVB-controleurs krijgen meer autoriteit om overlast op netwerk tegen te gaan

© BRUZZ - Belga
27/06/2023
Updated: 27/06/2023 18.25u

Minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) wil MIVB-controleurs meer mogelijkheden geven om overlast aan te pakken op het MIVB-netwerk. Zo zouden controleurs binnenkort mogen beboeten tot 15 meter buiten de MIVB-infrastructuur. Voor reizigers wordt de lijst met overtredingen aangevuld. Al moeten controleurs wel steeds kunnen aantonen dat andere reizigers effectief hinder ondervinden van de overtreding.

Onder meer eten in de wagons, het spelen van muziek, spuwen, het gebruik van alcohol en drugs en het dragen van een 'grote rugzak' worden opgenomen in de lijst overtredingen. Ook fietsen die niet geplooid kunnen worden en hinder veroorzaken horen bij de overtredingen. Maar volgens Pieterjan Desmet, woordvoerder van mobiliteitsminister Elke Van den Brandt wil dat niet zeggen dat fietsen niet langer welkom zijn op het openbaar vervoer.

“Steeds meer metro's en tramstellen zijn erop voorzien om fietsen te kunnen transporteren, het gaat vooral over oudere metrostellen waar niet-plooifietsen hinder kunnen veroorzaken”, zegt Desmet. “We viseren absoluut niet de rugzakken of de fietsen, we viseren crimineel gedrag dat andere reizigers hindert of in gevaar brengt.”

Volgens Desmet hoort er wel enige nuance bij de nieuwe regels. “De cruciale zin die bij al deze maatregelen hoort, is dat het pas strafbaar wordt wanneer het ernstige hinder of gevaar veroorzaakt voor passagiers”, verduidelijkt hij. “Er komt absoluut geen verbod op grote rugzakken. Een student met een trekrugzak of iemand die naar de markt gaat met een caddy mag die zonder problemen meenemen op het openbaar vervoer. Hetzelfde geldt voor toeristen en hun koffers."

'Huidige regelgeving te vaag'

Volgens het kabinet was de huidige juridische regelgeving voor controleurs te vaag, waardoor overlast op het netwerk niet altijd kan worden aangepakt. Het geüpdatete juridische kader lijst op waar MIVB-controleurs in de toekomst boetes voor kunnen geven.

"Het juridisch kader voor controleurs bestaat al sinds 2007, maar wordt nu geüpdatet en aangepast aan de huidige context van de maatschappij”, zegt Desmet. De update moet de metro-, tram- en busstations veiliger maken en controleurs meer autoriteit geven om de orde in de stations te handhaven.

Ernstige hinder of gevaar

Om ook te kunnen beboeten in de buurt van bus-, tram- en metrohaltes, mogen controleurs beboeten binnen een perimeter tot 15 meter buiten de MIVB-infrastructuur. Ook dat moet ervoor zorgen dat de toenemende overlast in metrostations een halt kan worden toegeroepen. Vorig jaar steeg het aantal meldingen van drugsgebruikers in metrostations met 70 procent en ook de daklozenproblematiek blijft een aanhoudend probleem.

Controleurs moeten wel kunnen aantonen dat reizigers effectief hinder ondervinden van de overtreding alvorens er een boete kan worden uitgeschreven. Die boetes kunnen controleurs niet zelf uitschrijven, zij kunnen alleen feiten vaststellen. De andere personeelsleden van de MIVB kunnen geen vaststellingen doen, maar wel verklaringen afleggen van de feiten die zij hebben ervaren. Het controlepersoneel zal dan op basis van deze verklaring een proces-verbaal opmaken, die bevestigd moet worden door een klachtenbehandelingsdienst bij MIVB. Die dienst zal op haar beurt de vaststellingen evalueren en beslissen of een boete al dan niet nodig is.

De boetes starten aan 50 euro, en kunnen oplopen tot 175 euro.

Het besluit werd op 15 juni goedgekeurd door de Brusselse regering in eerste lezing, dit najaar volgt een tweede lezing. Bedoeling is dat het vernieuwde kader nog deze legislatuur in werking treedt.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie