MIVB kijkt vooruit na recordjaar: 'We zullen na corona reiziger opnieuw overtuigen'

© PhotoNews

De trams, bussen en metro’s van de MIVB legden nog nooit zoveel kilometers af als vorig jaar, zo blijkt uit het jaarverslag van de Brusselse vervoersmaatschappij, en de klanten waren nog nooit zo tevreden. De MIVB zegt op alle vlakken een recordjaar te hebben beleefd. Wat de huidige coronacrisis met dat optimisme onder het personeel en de reizigers zal doen, is voor de directie nog koffiedik kijken.

In 2019 werden er 4 procent meer ritten op het MIVB-net geteld dan het jaar voordien. In 2018 waren er 417,6 miljoen ritten, vorig jaar waren dat er al 433,5 miljoen. De stijging houdt al jaren aan: tussen 2009 en 2019 steeg het aantal ritten op het MIVB-net met de helft.

Bovendien rijden de trams, bussen en metro’s ook langere trajecten of meer frequent, want het aantal afgelegde kilometers neemt toe. Vorig jaar kwamen ze opgeteld tot 48,3 miljoen kilometer, terwijl dat in 2018 nog bijna 2 miljoen minder was. Dat er meer kilometers worden afgelegd, komt vooral door de uitrol van het nieuwe busplan – met meer lijnen en nieuwe verbindingen. Bovendien werden de tramlijnen 8 en 9 afgewerkt en kwamen er nieuwe depots bij.

Diezelfde uitbreiding zorgde ook voor extra aanwervingen, zowel bij de buschauffeurs als bij technici en ingenieurs. Vorig jaar wierf de MIVB bijna 1.000 nieuwe werknemers aan, nu goed voor in totaal 9.420 personeelsleden. In 2020 zouden er nog eens 922 bijkomen.

Tevreden klanten

De CEO van de Brusselse vervoersmaatschappij, Brieuc de Meeûs, is zeer positief over de cijfers van het afgelopen jaar. Dat zei hij op een online persconferentie dinsdag. “Het was een zeer mooi jaar voor de MIVB, met veel investeringen. En onze klanten zijn tevreden, ze geven ons hoge cijfers”, zei de Meeûs.

Over het algemeen gaven de MIVB-reizigers hun maatschappij een score van 7,1 op tien. Dat is iets meer dan het jaar ervoor. Bijna zes op de tien reizigers zegt doelbewust de MIVB te kiezen om zich te verplaatsen. De meesten doen dat uit milieu-overwegingen of om geen parkeerplaats te hoeven zoeken.

Door de huidige coronacrisis is het aantal ritten sterk afgenomen, en dat zal volgens de Meeûs nog even aanhouden. Al gelooft de MIVB dat hun bestaande aanbod de klanten opnieuw zal overtuigen. “We hebben dat ook gezien na de aanslagen van 22 maart in 2016: na ongeveer zes maanden tot een jaar was ons rittenaantal opnieuw hersteld”, zei de Meeûs. “Ik veronderstel dat het nu wat langer zal duren, tot anderhalf of zelfs twee jaar. Maar ik heb er vertrouwen in dat ons aanbod hen een hoge kwaliteit biedt om terug te komen. De nood aan kwalitatief openbaar vervoer blijft bestaan.”

Metro 3

De geplande werven en investeringen voor dit jaar blijven dus ook doorgaan, zegt de Meeûs, al is dat met enig uitstel. Er worden nieuwe ticketautomaten geïnstalleerd in de stations en de uitbreiding van de tramlijnen blijft op de planning staan.

Concreet betekent dat voor de drie grote werven voor metrolijn 3 (Albert, Noordstation en Grondwet) dat er telkens al minstens drie maanden vertraging is opgelopen, maar alles momenteel opnieuw kan opstarten aan normale snelheid. “Uiteraard kan de vertraging in één werf ook de timing in een andere werf beïnvloeden, maar die totale impact kunnen we nu nog niet berekenen”, aldus de Meeûs. "De intentie blijft om de metrolijn af te werken." Ook de algemene budgetten daarvoor zijn ongewijzigd.

De MIVB heeft nog niet berekend wat het precieze inkomstenverlies is door de coronacrisis. Afgelopen week sprak MIVB-woordvoerster An Van hamme bij BRUZZ al over “verschillende tientallen miljoenen per maand” door de lagere ticketverkoop in combinatie met extra kosten voor de schoonmaak en aankoop van beschermingsmateriaal. CEO de Meeûs heeft geen gelijkaardige cijfers vermeld tijdens de persconferentie. “We weten dat we veel geld zullen verliezen, maar het is nog te vroeg om al concrete cijfers te geven”, vatte de topman samen. "Veel zal afhangen van de reactie van de reizigers en het verdere verloop van de crisis."

Het autonome shuttletje SAM-E
© MIVB/STIB
| De testfase met het autonome elektrische busje van de MIVB kan door de coronacrisis niet hervatten. "Dat is jammer, want de 5.293 testpassagiers waren heel enthousiast", zei de Meeûs.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

--- OPROEP. Reageer jij soms op online nieuwsartikels of wil je het wel eens proberen? Doe mee aan het RHETORIC-onderzoek en maak kans op een waardebon. Meer info en inschrijven

 

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?