MIVB legde nooit meer kilometers af dan in 2021

© Belgaimage
| Metrohalte Brussel-Centraal.

Trams, metro's en bussen van de MIVB hebben nooit zoveel kilometers afgelegd dan in 2021. Dat is een record ondanks het tweede coronajaar waarin reizigers nog altijd wegbleven. Dat blijkt uit het jaarverslag uit 2021 dat de Brusselse openbaarvervoersmaatschappij zopas heeft gepubliceerd.

Het jaar 2021 staat voor de MIVB in het teken van het herstel. In totaal legden de voertuigen van de Brusselse openbaarvervoersmaatschappij 50,6 miljoen kilometers af in 2021. Een record en 9,7 procent meer dan in 2020.

Nu is het nog aan de reizigers om terug te keren. In 2021 waren er 273,8 miljoen reizigers. Dat is 12 procent meer dan in het eerste coronajaar 2020 en slechts 64 procent van het totaal in het referentiejaar 2019. Toch toont 2022 al veelbelovende cijfers.

"Vandaag stellen we vast dat we op bepaalde dagen zelfs tot aan 110 procent van de bezetting zitten tegenover pre-Covid in 2019. In een normale week zitten we aan 80 tot 85 procent met belangrijke pieken op bijvoorbeeld zaterdag", zegt CEO Brieuc de Meeûs. "Alles wat we voordien geïnvesteerd hebben werpt nu zijn vruchten af. Het was de goede keuze van de Brusselse regering om te blijven investeren", vindt hij.

De metro blijft het populairst met een marktaandeel van 35,2 procent, gevolgd door de tram met 32,9 procent en tot slot de bus met 31,9 procent.

Tevreden klanten

De goede resultaten uit het jaarverslag liggen in het verlengde van de uitkomsten van de tevredenheidsbarometer die eerder werden gepubliceerd. Toen bleek dat reizigers de Brusselse openbare vervoersmaatschappij een score van 7,3 op 10 gaven. Daarmee nadert MIVB de doelstelling van 7,4 op 10.

Uit de laatste tevredenheidsbarometer blijkt ook dat de nieuwe gebruikers doorgaans vrij jong zijn. Bij de diensten die ze het meest op prijs stellen, springt contactloos betalen eruit, met de hoogste score ooit in de barometer: 8,5 op 10.

Investeren in het net van morgen

MIVB heeft intussen de bouwaanvraag ingediend voor de aanleg van tramlijn 10 naar Neder-Over-Heembeek en de Brusselse regering legde het tracé vast van de toekomstige Thurn & Taxis-tramlijn. De start van de werken voor de aanleg van tram 10 is gepland voor eind 2022, begin 2023.

Wat de metro betreft begon de MIVB met de installatie van een nieuw signalisatiesysteem onder de naam "CBTC", wat staat voor "Communications-Based Transport Control system". Dat moet een verdere verhoging van de frequenties en automatisch rijden mogelijk maken, wat neerkomt op een frequentie van 90 seconden.

Nog twee digitale nieuwigheden: er is een nieuwe app in de maak: Move Brussels, de MaaS-app van de MIVB, wat staat voor Mobility as a Service. De app brengt verschillende operatoren samen om de combinatie van zachte vervoerswijzen aan te moedigen en een verschuiving teweeg te brengen. De lancering van de MaaS-app is gepland in de herfst van 2022.

De lancering van de digitale Brupass, waarmee je je ticket kan kopen en kan valideren in de mobiele app, is voorzien in 2023.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?