Een tram van de MIVB aan de halte aan de Paul-Henri Spaaklaan, naast het Zuidstation
© Peter Dhondt/BRUZZ | Een tram van de MIVB aan de halte aan de Paul-Henri Spaaklaan, naast het Zuidstation.

MIVB vervoert nog steeds maar 80 procent van reizers voor corona

SD
© BRUZZ
19/01/2023

De openbare vervoersmaatschappij MIVB klokt het jaar 2022 af met 337,7 miljoen reizigers. Dat is 23 procent meer dan in coronajaar 2021, maar nog steeds 21 procent minder dan vóór corona in 2019. Ook komt de vervoersmaatschappij met enkele nieuwigheden: zo kunnen 65-plussers een jaarabonnement kopen voor 12 euro en wordt een nieuw ticket van 75 ritten geïntroduceerd.

De lagere cijfers in vergelijking met 2019 wijt de MIVB aan de coronamaatregelen die in het begin van het jaar nog van toepassing waren en later zijn versoepeld. Tegen het einde van de zomer bereikte het tram-, bus- en metrovervoer 84 procent van het niveau van 2019.

De terugkeer naar een normale situatie was vooral merkbaar tijdens de daluren en in het weekend, aldus de MIVB. In die periode ligt het aantal reizigers sinds mei regelmatig hoger dan in 2019, vooral op zondag, 's ochtends vroeg en 's avonds (vanaf 22 uur). Het effect van thuiswerk op het woon-werkverkeer wordt daarnaast geschat op 12 tot 14 procent.

Wat is er nieuw dit jaar?

  • Op 1 februari wordt een nieuw ticket ingevoerd van 75 ritten. Dit ticket is alleen geldig op het MIVB-net, gedurende 90 dagen vanaf de eerste validering.
  • Ook kunnen Brusselse 65-plussers vanaf juli genieten van een jaarabonnement voor 12 euro, net als dat al het geval is voor studenten en voor Brusselse jongeren.
  • Tegen de zomer zullen ook vijf trams van de nieuwe generatie in gebruik worden genomen. Daarna worden dit jaar nog twaalf extra trams geleverd.
  • Naast nieuwe trams, komen er ook opnieuw nieuwe metrostellen bij, de zogenaamde M7-voertuigen. Het gaat om vier toestellen, waarmee de eerste reeks van 22 van de 43 bestelde metrostellen is voltooid.
  • De MIVB verhoogt bovendien de frequentie van tramlijnen 7 en 25 's avonds, tijdens de daluren en ’s ochtends vroeg, net als voor buslijnen die naar het stadscentrum rijden.
  • Daarnaast gaat dit jaar ook de aanleg van de tramsporen voor tram 10 van start, die reizigers van Rogier in het stadscentrum naar het Militair Hospitaal in Neder-Over-Heembeek moet brengen.
  • Drie andere grote projecten gaan in 2023 van start: de herinrichting van de Prinses Elisabethlaan, de Neerstallesteenweg en de Léon Théodorstraat.
  • In Anderlecht loopt de werf van de Wayezstraat langzaam ten einde. Tram 81, die sinds eind 2021 onderbroken is tussen het Albert I-plein en Marius Renard, keert in het voorjaar van 2023 terug op zijn volledige traject.
  • Het informatiesysteem voor toegankelijkheid dat al bestaat voor de bussen, wordt nu ook uitgerold voor de trams onder de noemer AccessiTram. Lijn 7 wordt als eerste met het nieuwe systeem uitgerust waardoor reizigers met beperkte mobiliteit duidelijke informatie krijgen over het toegankelijkheidsniveau van de tramhaltes van de MIVB, en wordt later gevolgd door de lijnen 3 en 4.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Mobiliteit, MIVB, corona, tramlijn 10

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie