| Bus 95 verbindt Wiener in Watermaal-Bosvoorde met de Beurs

Nog jaren wachten voor lijn 95 tram wordt

TG
© BRUZZ
13/11/2020

De voluntaristische plannen om het Brusselse tramnet fors uit te breiden tegen 2025 blijken te optimistisch. In het Brusselse regeerakkoord uit 2019 was nog sprake van een vertramming van MIVB-lijnen 49 en 95 tegen dat jaar. Dat zal niet gehaald worden, bleek in het Brussels parlement.

Parlementslid Aurélie Czekalski (MR) ondervroeg minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) naar aanleiding van het ondernemingsplan van de MIVB. Daaruit blijkt dat de vertramming van de drukke hoofdlijn 95 gerealiseerd moet zijn "tegen 2030", en niet 2025 zoals in het regeerakkoord staat. Ook de krant La Dernière Heure schreef over de parlementaire vraag.

Volgens parlementslid Czekalski is de vertraging van het tramproject een teken dat de regering en MIVB het niet meer zien als prioritair. "Projecten als de tramlijnen naar Neder-Over-Heembeek en Thurn en Taxis worden voorgetrokken. Het zuiden van Brussel wordt vergeleken met het noorden verwaarloosd."

Dat spreekt de minister tegen. "Er is een hele kalender om rekening mee te houden. Voor sommige trajecten zijn al vergunningen verleend, maar voor tram 95 moeten er nog studies gebeuren, een vergunningsaanvraag en een planningsproces. Het project blijft prioritair, maar er is tijd nodig," zei Elke Van den Brandt in de vergadering. Ze bevestigde ook dat de twee eerder genoemde tramlijnen in het noorden van Brussel wel op schema liggen (2024-2025).

'Budget voorzien'

Als tramlijn 95 niet klaar raakt voor 2025, wanneer dan wel? "Het is moeilijk om een exacte timing te geven," zegt Pieterjan Desmet, de woordvoerder van Van den Brandt. "Dat hangt af van het verloop van de verschillende fases, de studiefase, vergunningsfase, de bouw. We weten bijvoorbeeld niet exact hoe lang het overleg met andere actoren zal duren en de coronacrisis heeft getoond dat er ook onvoorziene omstandigheden kunnen opduiken."

Aan de intentie van de regering om lijn 95 te vertrammen, net als de westelijke ringlijn 49, verandert niets. "We voorzien budget voor het studieproces en willen de studie- en vergunningsfase deze legislatuur nog afronden," besluit Desmet.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Elsene, Watermaal-Bosvoorde, Mobiliteit, tram, bus 95, MIVB, Elke Van den Brandt, aurélie Czekalski

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni