| De laatste weken raakten MIVB-bussen verschillende keren betrokken bij een ongeval.

Parlement wil MIVB-bussen uitrusten met antibotsingsysteem

MD
© BRUZZ
29/01/2018

De bussen van de MIVB zullen binnenkort kunnen uitgerust worden met slimme sensoren die ongevallen met zwakke weggebruikers moeten helpen vermijden. Zo luidt alvast het voorstel dat binnenkort in het parlement behandeld wordt maar nu al breed gedragen wordt. Op termijn moet zo’n antibotsingsysteem ook voor alle nieuwe privéwagens verplicht worden.

MIVB-bussen beschikken vandaag al over enkele tools die chauffeurs kunnen helpen om ongevallen te vermijden. Zo waarschuwt een boordindicator de chauffeur als hij te snel vertrekt, zijn bochten te kort neemt of te bruusk remt. Wat dat systeem niet doet, is de chauffeur waarschuwen voor ongevallen met bijvoorbeeld zwakke weggebruikers in hun dode hoek. Maar het systeem helpt ook niet veel bij botsingen met andere voertuigen, zo bleek nog de laatste weken bij verschillende ongevallen met MIVB-bussen.

Daar moet een uitgebreider antibotsingsysteem verandering in brengen. Dat staat althans te lezen in een voorstel tot resolutie dat werd ingediend onder impuls van Marc Loewenstein (Défi) en ondertekend werd door zowat alle grote Nederlandstalige (Open VLD, CD&V, SP.A, Groen) en Franstalige (Défi, PS, MR) partijen. Het lijdt dus weinig twijfel dat het parlement het voorstel snel zal goedkeuren.

Audio(visueel) signaal

Concreet gaat het om een intelligent antibotsingsysteem dat gebruik maakt van multivisiereceptoren die op strategische plaatsen van het voertuig worden geplaatst. Bij gevaar voor botsing sturen zij een signaal uit, zowel via geluid als visueel, aangezien het voertuig uitgerust wordt met monitors.

Het systeem moet ook toelaten om de gevaarlijkste knooppunten in Brussel te identificeren door alle incidenten te registreren. Dat kan dan weer de aanzet zijn om ook structureel in te grijpen en aanpassingen te doen op bepaalde plaatsen.

1.000 euro per bus

De kostprijs om alle MIVB-bussen met zo’n systeem uit te rusten, bedraagt zo’n 1.000 euro per voertuig. Dat prijskaartje wordt niet alleen gerechtvaardigd door het lagere risico op ongevallen, ook de verzekeringspremies van de bussen zouden erdoor kunnen dalen.

Maar de resolutie gaat nog verder. Niet alleen de MIVB-bussen, maar alle nieuwe voertuigen zouden in de toekomst verplicht zo’n antibotsingsysteem aan boord moeten hebben, staat in de resolutie te lezen. Daar is echter een federaal en zelfs Europees groen licht voor nodig en lijkt dus nog niet voor meteen te zijn.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Mobiliteit, verkeersveiligheid , MIVB

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni