PS-fractieleider noemt mobiliteitsbeleid 'contraproductief', Groen pareert

© Kevin Van den Panhuyzen-PS
| Ridouane Chahid (PS) in het Brussels Parlement
Updated: 15-07-2020 - 18:14

Ridouane Chahid, burgemeester van Evere en fractieleider van de Franstalige socialisten in het Brussels Parlement, neemt het mobiliteitsbeleid van minister Elke Van den Brandt (Groen) op de korrel. Chahid hekelt het gebrek aan burgerinspraak en een globale visie. "Op deze manier werken haar inspanningen contraproductief."

Dat zegt de PS-fractieleider woensdag in een interview met de krant La Dernière Heure. Daarin maakt hij aan de vooravond van het parlementair zomerreces de balans op van het eerste jaar van de regering-Vervoort II. In zijn analyse is Chahid niet mals voor Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen), nochtans regeringspartner van de PS.

Van den Brandt werkt bijvoorbeeld 40 kilometer aan extra fietspaden. "Maar de burger mocht daarover zijn zegje niet doen. Nochtans is participatie een van de pijlers van het gewestelijke Good Move-plan. Wanneer je als initiatiefnemer het burgeroverleg aan je laars lapt, moet je ook niet verwachten dat anderen zich aan de regels zullen houden", aldus Chahid. "De minister legt bovendien massaal fietspaden aan, maar ik mis een globale visie die de modal shift van auto naar fiets in goede banen moet leiden."

De Everse burgemeester verwijst bijvoorbeeld naar het nieuwe fietspad op de Lambermontlaan. "Die infrastructuur is helemaal niet veilig. Fietsers lopen het risico om tegen autodeuren aan te rijden. Nu het autoverkeer terug op gang komt, zullen fietsers zich onveilig voelen en terug naar de wagen grijpen. Ons doel moet eerder zijn om veilige en aangename ruimte te creëren voor fietsers en voetgangers."

'Zelfde fout als in jaren 60'

Daarnaast vindt Chahid dat Van de Brandts beleid contraproductief is. "Omdat ze enkel focust op het aanleggen van fietspaden maakt ze dezelfde fout als in de jaren 60. Toen was het beleid enkel gefocust op de wagen", aldus de PS-fractieleider. "Om de Brusselaar een duurzaam alternatief te geven, moeten we het openbaar vervoer en de fiets tegelijk uitbouwen. Enkel een multimodaal aanbod kan de hoofdstad ontlasten."

Voor Chahid omvat zo'n mobiliteitsvisie bijvoorbeeld gratis MIVB-vervoer voor jongeren onder 25 jaar oud, een verhoging van de metro- en tramfrequenties en een uitbouw van strategische bus- en tramlijnen. Verder dient de PS na het zomerreces een resolutie in om de Bruxell'Air-premie uit te breiden met taxivouchers. "Om moeilijkere verplaatsingen mogelijk te maken en een zwaar getroffen sector te ondersteunen."

Dat de PS coalitiepartners aanvalt op hun beleid doet bij Groen de wenkbrauwen fronsen. "Wordt collega Chahid soms zenuwachtig?", vraagt de groene fractieleider Arnaud Verstraete zich af. "We hebben het afgelopen jaar natuurlijk heel wat bereikt. Denk aan het Brussels klimaatplan, maar ook de goedkeuring van het gewestelijk mobiliteitsplan Good Move. In de commissie Mobiliteit krijgt de minister ook steevast steun van de PS-collega's."

STOP-principe

Verstraete verbaast er zich over dat Chahid zich bij de MR-criticasters schaart. "Nochtans heb je het rode voorbeeld van Hidalgo in Parijs. Haar concept van de 'stad van het kwartier' (ook beleid in Brussel, red.) wint aan believers. Niet alleen omdat het klimaatvriendelijk is, maar ook gewoon socialer", meent Verstraete. "Ons beleid spitst zich op gelijke wijze toe op de Brusselaar en diens levenskwaliteit, maar ook op de luchtkwaliteit en een vlottere mobiliteit. Meer ruimte voor fietsers en voetgangers, dat is gewoon beter voor elke Brusselaar."

De groene fractieleider wijst er ook op dat het aanleggen van fietspaden voorzien was in het regeerakkoord. "Daarin maakten we de heldere keuze voor het STOP-principe (met in volgorde van belangrijkheid: stappen, trappen, openbaar vervoer en personenwagens, red.). Wat fietsinfrastructuur betreft is er dringend een inhaalbeweging nodig. Tijdens de coronacrisis was er meer ruimte voor de Brusselaar nodig, waardoor we de fietspaden versneld kunnen aanleggen", aldus Verstraete.

Fase van uitvoering

In het kader van Good Move werden burgers via een panel bevraagd, werd overlegd met stakeholders en kwam er een openbaar onderzoek. "Dat duurde langer dan normaal en leverde een recordaantal bezwaarschriften op", meent Verstraete. "Uiteindelijk kom je op een consensus. Dat we geen rekening houden met de burger is dus niet correct. Participatie zit in ons DNA. Maar je kan zaken niet blijven in vraag stellen. Op een bepaald moment moet je de plannen ook uitvoeren."

Tot slot wuift de Brusselse fractieleider van Groen de kritiek weg dat er enkel fietsbeleid wordt gevoerd. "In de begroting zetten we ongeziene bedragen opzij voor het openbaar vervoer. Onze ambitie is op dat vlak niet minder. Het duurt gewoon wat langer om een tramlijn te trekken dan een fietspad aan te leggen", besluit Verstraete.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?