De typische kasseien en platanen van de Havenlaan zorgen voor veel discussie: houden of niet?© Bart Dewaele

De Brusselse regering moet beter motiveren waarom ze de Havenlaan niet beschermt als erfgoed. Dat zegt de auditeur van de Raad van State. Dat is een opsteker voor de actievoerders die al jaren strijden voor het behoud van bepaalde elementen van de historische industrielaan met haar typische kasseien.

Erfgoedvereniging Brusselfabriek lijkt gelijk te krijgen van de Raad van State. Het Brussels Gewest moet de keuze om de Havenlaan niet als erfgoed te beschermen beter motiveren. Dat blijkt uit het advies van de auditeur van de Raad van State, dat BRUZZ kon inkijken.

Het is de zoveelste wending in het steekspel over de laan, dat al bijna een decennium duurt. Het Brussels Gewest wil die laan volledig herinrichten en versmallen, met brede fietspaden, verhoogde kruispunten. En zonder kasseien. Heel wat verenigingen willen die kasseien net behouden, ze vinden net dat de Havenlaan uniek industrieel erfgoed is door die kasseienzee.

De vzw Brusselfabriek diende daarom in 2013 een aanvraag tot bescherming in bij de Brusselse regering. Die verwierp de aanvraag, waarop de vzw naar de Raad van State trok, begin 2015. Die adviseert nu dat de beslissing van de Brusselse regering vernietigd wordt, wegens slecht gemotiveerd.

Zo stelt de auditeur vast dat de regering in het besluit de argumenten pro bescherming negeert. De vele opmerkingen in het advies van de Koninklijke Commissie voor Monumenten en Landschappen, groot voorstander van bescherming, worden niet weerlegd door de regering. De argumenten van de regering zelf zijn dan weer slecht onderbouwd. En dat kan niet.

kassei havenlaan
© AKPK
| Actievoerders organiseerden zelfs een 'adopteer eens een kassei'-actie

Twee opties

Dat is goed nieuws, zegt Patrick Wouters van Brusselfabriek. Want hoewel het gaat om een advies van de auditeur van de Raad van State, zal dat waarschijnlijk overeenkomen met de definitieve uitspraak, die volgt over zes maanden.

In dat geval kan de Brusselse Regering volgens Wouters twee dingen doen: starten met de procedure om de laan tot erfgoed te verklaren, of de beslissing om de laan niet als erfgoed te beschermen beter motiveren, wat waarschijnlijker is.

Wat het Gewest ook zal doen, Brusselfabriek en andere erfgoedorganisaties blijven ijveren voor het behoud van de typische historische elementen van de Havenlaan. “Het is de laatste grootste industrielaan van Brussel met het grootste oppervlakte aan kasseien achter elkaar,” herinnert Wouters nog eens.

Het Brussels Gewest is ondertussen volop bezig met de procedure om een bouwvergunning te krijgen. Maar ook daar kwam al veel protest tegen de plannen.

Heraanleg van de Havenlaan

De Havenlaan aan Thurn & Taxis is aan renovatie toe. De eerste plannen dateren al van 2008, maar door protest zijn die nooit gestart. Vooral de vervanging van de kasseien zorgt voor veel protest.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

--- OPROEP. Reageer jij soms op online nieuwsartikels of wil je het wel eens proberen? Doe mee aan het RHETORIC-onderzoek en maak kans op een waardebon. Meer info en inschrijven

 

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?