Regering keurt traject voor 'Mediatram' vanaf Meiser goed

© Ag. F. Leclercq
| Een simulatiebeeld van de nieuwe Mediapark-woonwijk

De regering heeft donderdag het toekomstige tracé van de 'Mediatram' goedgekeurd. Deze geplande afbuiging van tramlijn 25 moet de Mediapark-site in Schaarbeek bedienen en zal vervolgens verschillende wijken in Evere en Sint-Lambrechts-Woluwe aandoen. De tram moet de eerste schakel in een nieuwe ringvormige verbinding tussen het Noordstation en de UCL-campus worden.

De site van de Nederlandstalige en Franstalige Belgische openbare omroepen, momenteel nog erg groen, wordt verdicht. De site wordt binnen het Richtplan van Aanleg (RPA) Mediapark omgevormd tot een gemengde wijk. De regering voorzag daarom in ontwikkelingsplan Good Move ook een 'Mediatram': een nieuwe tramlijn, die vanaf Meiser aansluit op de huidige tram 25 richting Noordstation, om deze nieuwe pool te bedienen.

De nieuwe afbuiging van tramlijn 25 zal Meiser verbinden met de Cora-winkel in Woluwe, gelegen aan de Gemeenschappenlaan, via de site van het Mediapark.

Het gekozen tracé op basis van de impactstudie van de MIVB loopt langs de Reyerslaan (oostkant), de Meiserpoort (ingang site Mediapark kant Meiser), de Kolonel Bourgstraat en de toekomstige nieuwe Georges De Lombaerdebrug (voor trams, fietsers en voetgangers). De Mediatram wil een ringvormige verbinding aanbieden aan de reizigers, om zo verschillende wijken met elkaar te verbinden zonder dat je langs het stadscentrum moet.

Dit deel van de nieuwe tramlijn maakt deel uit van een groter project dat op termijn als doelstelling heeft een ringvormige lijn te creëren die het Noordstation met de UCL-campus in Woluwe verbindt, via Meiser, de Mediapark-site, de wijk Gemeenschappen en de Marcel Thirylaan. (Lees verder onder de kaart)

trace_mediatram.png
© Brussel Mobiliteit
| Het tracé van de toekomstige 'Mediatram': een afbuiging van tramlijn 25 vanaf het Meiserplein

Dit tracé is afgestemd met het geplande bouwproject van een ondergronds premetrostation aan Meiser, voor lijn 7. Daar worden momenteel studies naar gevoerd, maar de regering heeft er nog geen knoop over doorgehakt.

Tram 7 deelt momenteel een deel van haar tracé met tramlijn 25. Door het ombuigen richting Gemeenschappenlaan van tram 25 die van de Rogierlaan komt, zal tramlijn 7 zijn bedding niet meer hoeven delen. Indien de tramtunnel er komt, heeft dat dus als gevolg dat lijn 7, die als eindbestemming de Heizelvlakte heeft en zeker in de spitsuren overvol zit, vaker kunnen rijden.

'Tramlijn is meerwaarde'

Alle betrokken partijen tonen zich verheugd over het nieuwe tramproject. “Het is het tracé waar wij op hoopten want het beantwoordt het beste aan de noden van de gebruikers ervan: bewoners, handelaars en klanten, studenten en onderwijzend personeel, wandelaars en natuurlijk de mediabedrijven van de site”, verklaart Cécile Jodogne (Défi), burgemeester van Schaarbeek. "Het is ook het tracé dat het beste de verbinding maakt tussen dit nieuwe stukje stad en de andere wijken.”

“De komst van deze tramlijn op het grondgebied van Evere kan enkel maar een meerwaarde betekenen voor onze gemeente en haar bewoners”, vindt Ridouane Chahid (PS), waarnemend burgemeester van Evere. "Het openbaar vervoer maakt meer dan ooit deel uit van de oplossing om meer en meer Brusselaars een alternatief voor de auto te bieden. Ik verheug me over de komst van deze nieuwe tramlijn en ik ben tevreden dat het Gewest is ingegaan op onze vraag om een heraanleg van de Kolonel Bourgstraat."

"Deze keuze ligt in lijn met de voorstellen die de gemeente Sint-Lambrechts-Woluwe heeft gedaan toen het Gewest aankondigde dat het de E40-autosnelweg tot een stadsboulevard wil omvormen. Wij hopen dat de Brusselse regering nu alles in het werk zal stellen om de fasen van dit project zonder tijdverlies af te ronden", aldus Olivier Maingain, burgemeester van Sint-Lambrechts-Woluwe, en schepen van Mobiliteit Gregory Matgen (allebei Défi).

"Dit project toont dat we in Brussel bij het ontwerp van nieuwe wijken van meet af aan rekening houden met het openbaar vervoer en de actieve vervoerswijzen", klinkt het dan weer bij mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen). De nieuwe tram zal ook de openbare ruimte langs het traject verbeteren, met name door de herinrichting van de Kolonel Bourgstraat."

"Door het tracé vandaag vast te leggen, kunnen we een snelle tramverbinding naar de rest van de stad aanbieden van zodra deze nieuwe wijk klaar is", zegt Brieuc de Meeûs, CEO van de MIVB.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?