20190402 6 Meiser fietser verkeer file auto autos

| Verkeersdrukte aan het Meiserplein

Studie naar tramtunnel onder Meiser, maar timing blijft onduidelijk

EDB
© BRUZZ
16/03/2022

Het Gewest onderzoekt momenteel de mogelijkheid om een tramtunnel met station aan te leggen onder het Meiserplein. Die zou enkel toegankelijk zijn voor tramlijn 7. Hoewel het idee voor een tunnel al jaren op tafel ligt, blijft het wachten. Het is immers nog onduidelijk wanneer de studies afgerond zullen zijn.

Dat blijkt uit een antwoord van minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) op een parlementaire vraag van N-VA-fractieleidster Cieltje Van Achter in de commissie Mobiliteit op dinsdag. De mogelijke aanleg van de tramtunnel kadert in de reeds decennialang geplande heraanleg van het Meiserplein.

In 2015 al verwees de Brusselse regering het plan om een tunnel voor autoverkeer te graven onder het ongevalgevoelige Meiserplein naar de prullenmand. Wel zou er op dat moment nog sprake zijn geweest van de aanleg van een tunnel voor trams. Vandaag ligt vooral de optie voor een tunnel die uitsluitend door tram 7 gebruikt zou worden op tafel. Trams zouden dus niet ondergronds naar de Rogierlaan kunnen rijden, zoals tram 25 vandaag doet.

"Het was ooit het plan om daar een tunnel van drie verdiepingen te creëren," verduidelijkt Van den Brandts woordvoerder Pieterjan Desmet. "De voorlopige studies wijzen er echter op dat het inzake de snelheid van de werken veel voordeliger zou zijn indien er enkel een tunnel en station voor tram 7 worden aangelegd. Dat scheelt enorm qua tijdswinst. Indien we drie verdiepingen willen bouwen, zouden de werken immers minstens vijftien jaar duren."

Verhoging capaciteit

De woordvoerder van Van den Brandt benadrukt dat er voorlopig nog niets beslist werd. "Alles wordt op dit moment bestudeerd. Maar uit de voorlopige resultaten blijkt wel dat het voor tram 7 noodzakelijk is om ondergronds te gaan. Tramlijn 62 zou er bovengronds blijven en mogelijk een licht gewijzigd traject krijgen."

De aanleg van de tramtunnel voor lijn 7 zou gepaard gaan met de doelstelling de capaciteit van de nu reeds oververzadigde tramlijn te verhogen. "Nieuwe tramlijnen zouden dan ook nieuwe tramstellen krijgen met een hogere capaciteit. Maar zoals gezegd, de studies lopen nog."

Geen informatie over timing

Wanneer de studies – die volgens de woordvoerder in 2021 werden opgestart – afgerond zullen zijn, is nog niet geweten. Evenmin is gekend op welke termijn een mogelijke tramtunnel voor lijn 7 er zou komen, welk tracé die lijn zou volgen en welk budget ervoor voorzien is.

"De complexiteit van het plein vergt een uitgebreide mobiliteitsstudie die alle verkeersmodi integreert," antwoordde Van den Brandt dinsdag in de commissie Mobiliteit. "Er zijn veel bewegingen op het Meiserplein, van en naar de Reyerslaan, Wahislaan, de Cambierlaan, de Rogierlaan, de Leuvensesteenweg en de Plaskylaan. De timing hangt af van deze noodzakelijke en belangrijke studie."

"Op basis van deze studie wordt een definitieve heraanleg uitgewerkt. Er vindt quasi maandelijks breder overleg over dit project plaats met de verschillende actoren."

"De complexiteit van het plein vergt een uitgebreide mobiliteitsstudie"

Elke Van den Brandt (Groen)

Elke Van den Brandt (Groen), minister van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering, belast met Mobiliteit, Openbare Werken en Verkeersveiligheid

In afwachting van de volledige heraanleg meldt het kabinet nu alvast een aantal aanpassingen te doen die de verkeersveiligheid aan Meiser ten goede zouden moeten komen. "De eerste markeringen en het plaatsen van New Jersey-stootbanden om de oversteekplaats voor voetgangers op de Leuvensesteenweg aan de westkant te beveiligen, zijn gepland. Gezien de impact van die ingreep loopt de planning nog, maar het gebeurt tegen ten laatste de zomer van 2022."

Kortetermijnmaatregelen

Het Meiserplein werd in 2019 door BRUZZ-gebruikers nog tot één van de drie meest gevaarlijke kruispunten van Brussel uitgeroepen. Volgens Cieltje Van Achter (N-VA) wordt er al veel te lang getalmd met het nemen van de nodige maatregelen.

“De minister heeft al sinds 2015 een studie die de meest verkeersonveilige punten in kaart brengt. Die studie bevat ook een serie aanbevelingen: maatregelen op de korte en lange termijn. Dat we nu, zeven jaar later, nog met een aantal tijdelijke kortetermijnmaatregelen moeten starten, dat gaat er bij mij niet in.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Schaarbeek, Mobiliteit, Meiserplein heraanleg, Cieltje Van Achter, Elke Van den Brandt, pieterjan desmet, Meiserplein, Tram 7, MIVB, openbaar vervoer, tramtunnel

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni