Reiziger blijft vrij tevreden over MIVB

© MIVB
| De MIVB onderscheidt zich vooral met informatiedienstverlening. De dynamische borden en schermen aan haltes en op voertuigen, de site en de app halen de hoogste scores.

Gebruikers van de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB geven die gemiddeld een score van 7,1/10. Dat is exact hetzelfde als het vorige jaar. De populariteit van de tram en de metro gaat er licht op vooruit, maar veiligheidsgevoel en avond- en weekenddienstverlening blijven werkpunten. “De reizigers stellen onze inspanningen dus op prijs.”

De cijfers komen uit de jaarlijkse tevredenheidsbarometer, waarvoor de MIVB in de loop van vorig jaar 9.000 reizigers heeft ondervraagd. Daaruit blijkt dat het Brusselse openbaar vervoer zijn ‘onderscheiding’ mag behouden. Die haalt de MIVB sinds 2015, toen voor het eerst met een 7/10. In 2016 werd dat al 7,1/10.

De tram en metro stijgen lichtjes in populariteit, beide van 7,1 naar 7,2. De bus blijft stabiel met een 7, volgens de MIVB is ze almaar vaker het slachtoffer van opstopping, waar de spoorvoertuigen minder last van hebben.

Informatiebord is uithangbord

De hoogste scores gaan naar zaken die met informatie te maken hebben. Zo blijken de wachttijdaanduiders heel belangrijk voor de reizigers. De borden aan de metrohaltes halen zelfs een 8,1.

Nog een opvallend cijfer: terwijl 48 procent van de ondervraagden vindt dat de Brusselse mobiliteit op zich slechter wordt, vindt 84 procent dat de het MIVB-net hetzelfde blijft of beter wordt.

Ontevredenheid over veiligheid

De laagste scores zijn voor veiligheidsgevoel, aansluitingen en frequenties. Zo geven de ondervraagden hun veiligheidsgevoel in een treinstation ’s avonds maar een 5,6. Aansluitingen met de Noctis-bussen buizen zelfs, met 4,6.

De MIVB belooft werk te maken van die laatste punten, maar is tevreden met het algemene resultaat. “Ik ben trots dat de reizigers onze inspanningen op prijs stellen,” reageert MIVB-CEO Brieuc de Meeûs. Ook mobiliteitsminister Pascal Smet (SP.A) ziet een stijgende tevredenheidscurve de voorbije jaren. “Een goede dienstverlening is één van de prioriteiten van deze Brusselse regering,” aldus de minister.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

--- OPROEP. Reageer jij soms op online nieuwsartikels of wil je het wel eens proberen? Doe mee aan het RHETORIC-onderzoek en maak kans op een waardebon. Meer info en inschrijven

 

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?