| Een MIVB-buschauffeur staat klaar om aan zijn ronde te beginnen.

In de laatste tevredenheidsbarometer hebben reizigers de MIVB een score van 7,3 gegeven, net als vorig jaar. Klanten zijn tevreden over de dienstverlening, het contactloos betalen en de stiptheid. Tegen eind volgend jaar moet de MIVB minstens 7,4 halen.

Jaarlijks laat de MIVB een tevredenheidsenquête uitvoeren door het gespecialiseerde bedrijf IPSOS. Van 19 oktober 2021 tot 25 januari dit jaar werden meer dan 8.300 mensen bevraagd. Voor het tweede jaar op rij behaalt de MIVB een score van 7,3 op 10. In 2019 kreeg de MIVB nog 7,1.

“Daarmee komt de doelstelling van 7,4 op 10 in zicht, die voorzien is in het contract van openbare dienst tegen eind 2023”, zegt CEO Brieuc de Meeûs. “De score is het resultaat van de vele inspanningen die de MIVB-medewerkers dagdagelijks doen om een ritje met de MIVB zo aangenaam en comfortabel mogelijk te maken voor de reizigers."

In het algemeen zijn klanten positief over het contactloos betalen in de voertuigen of aan de toegangspoortjes. Dat is mogelijk sinds de zomer van 2020. De extra betaalmogelijkheid blijkt populairder te zijn dan aanvankelijk gedacht. De MIVB hoopte jaarlijks op twee miljoen ritten via contactloos betalen, maar dat waren er drie miljoen in 2021.

"De tarieven worden over het algemeen als betaalbaar beschouwd", stelt de MIVB. "In de context van de huidige energiecrisis en inflatie zijn de tarieven van de MIVB voor iedereen toegankelijk en bieden ze een voordelige oplossing om zich in Brussel te verplaatsen." Naargelang het betaalmiddel betaal je voor één rit op het MIVB-net 2,10 tot 2,60 euro. Bij De Lijn is dat 2,50 euro, bij de TEC 2,10 euro.

Stiptheid

Volgens de MIVB hechten reizigers het meeste belang aan frequenties, comfort en stiptheid. Op dat laatste criterium scoort de MIVB beter dan in 2019. Ook over het comfort en de netheid zijn reizigers in het algemeen tevreden, blijkt uit de tevredenheidsenquête.

“Het openbaar vervoer is cruciaal voor de mobiliteitsbehoeften van de Brusselaars. Daarom investeren we fors in betaalbaar en toegankelijk openbaar vervoer, via kortingstarieven, contactloos betalen, en binnenkort ook met de Mobility as a Service app", zegt Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen).

"Net als de vele ondervraagde Brusselaars ben ik een uiterst tevreden MIVB-gebruiker, en langs deze weg bedank ik het personeel graag voor hun blijvende inspanningen om er elke dag te zijn voor alle Brusselaars."

Veiligheid

Op vlak van veiligheid is er wel nog wat werk aan de winkel, geeft de Brusselse openbaarvervoersmaatschappij zelf aan. Tijdens de pandemie waren er minder reizigers op het openbaar vervoer, waardoor er ook minder sociale controle was. Dat kan bijdragen aan een hoger onveiligheidsgevoel.

"Vooral niet-Brusselaars ervaren het onveiligheidsgevoel sterker dan Brusselaars", aldus de MIVB. "Maatregelen die hier een positief effect op kunnen hebben zijn betere verlichting en camerabeveiliging, net als hogere frequenties en meer capaciteit in de voertuigen. Ook het inzetten van veiligheidspersoneel en politieagenten hebben een grote impact."

In alle (pre)metrostations heeft de MIVB vandaag al 5.000 bewakingscamera's hangen. Daarnaast zijn er nog eens 10.000 camera's in de voertuigen. Daarmee beschikt de MIVB over een van de grootste bewakingscameranetwerken in het gewest.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni