Renovatie metro Centraal Station start op 1 maart: lichter, ruimer, toegankelijker

JP
© BRUZZ
23/02/2022

Metrostation Centraal Station ondergaat de komende jaren een ingrijpende facelift. Het station wordt ruimer, krijgt meer verlichting en wordt beter toegankelijk gemaakt voor rolstoelgebruikers. De eerste fase van de werken start op 1 maart. De werken zullen in totaal zo'n vijf jaar duren.

Het metrostation Centraal Station opende in 1969 en is daarmee een van de oudste van het MIVB-net. Hoewel het destijds nog gebruikt werd als premetrostation, is het vandaag een knooppunt geworden dat dagelijks 53.000 reizigers ontvangt die met de metro, bus of trein reizen en er overstappen. "Er zijn veel meer reizigers dan destijds dus dat vergt aanpassingen om de doorstroom van de reizigers te garanderen," zegt An Van hamme, woordvoerster van de MIVB.

De MIVB, Brussel Mobiliteit en Beliris (federale instelling voor investeringen in Brussel, red.) slaan daarom de handen in elkaar om het station uit te breiden en te renoveren. De nadruk ligt op modernisering door meer licht en ruimte te creëren. "We zetten in op een aangenaam en veilig station," zegt minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen). "Zo zorgen we ervoor dat het reizen via deze halte een aangename ervaring wordt."

De eerste bovengrondse werken moeten in de loop van 2025 klaar zijn. Daarna volgen de ondergrondse werken in het station zelf. Die duren volgens de planning ook ongeveer twee jaar.

De perrons worden breder gemaakt door een paar technische lokalen van de MIVB te verplaatsen. Ook wordt het station uitgebreid doordat er een extra stuk wordt aangebouwd. Winkels, openbare toiletten en geldautomaten vervolledigen de faciliteiten van het station. Er worden ook verschillende kunstwerken geïnstalleerd.

Er worden nieuwe trappen gebouwd vanaf de Ravensteinstraat en de Kardinaal Mercierstraat, de twee bestaande liften worden vervangen en er wordt een extra lift geïnstalleerd, waardoor het aantal liften in het station op drie komt.

Vier fases

De uitbreidings- en renovatiewerkzaamheden worden uitgevoerd in vier grote fases om de overlast in het station en bovengronds tot een minimum te beperken en ervoor te zorgen dat reizigers zich met de metro kunnen blijven verplaatsen.

In de eerste fase wordt het bestaande station heringericht op het kruispunt van de Koloniënstraat en de Warandeberg. Daarna volgt een uitbreiding van het metrostation onder de Ravensteinstraat. Vervolgens komt er een uitbreiding van het station aan de kant van het treinstation en tot slot is er de renovatie van het gehele interieur van het station en de perrons.

Tijdens de werf blijft het station operationeel en wordt het metroverkeer niet onderbroken. Ook het verkeer bovengronds wordt zo min mogelijk verstoord.

Bewoners, handelaars en reizigers worden tijdens de bouwperiode geïnformeerd en ondersteund. Er komt onder andere een ombudsman, WhatsApp-groep, website en begeleidingscomité en specifieke informatie voor kmo's in samenwerking met Hub.brussels en de Stad Brussel.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie