Schaarbekenaars in open brief: 'Herverdeel publieke ruimte'

ADD
03/05/2020

Op internet circuleert een open brief waarin 180 Schaarbeekenaars extra aandacht vragen voor fietsers en voetgangers. "Laten we buurtleven en mensen weer in het centrum van onze buurten en onze gemeente zetten."

Zo'n 180 Schaarbekenaren hebben die intussen al ondertekend: een open brief die het gemeentebestuur oproept om werk te maken van een herverdeling van de publieke ruimte.

"We zijn niet tegen auto’s," klinkt het. "Ze hebben hun nut. Maar waarom privatiseren we het grootste deel van de openbare ruimte in onze gemeente voor deze auto’s die onze straten vrij gevaarlijk maken voor kinderen?," vragen de initiatiefnemers zich af. "Kunnen we deze ruimte niet delen?"

In de open brief wordt verwezen naar de maatregelen die de stad Brussel heeft ondernomen om het voor fietsers en wandelaars aangenamer te maken. "Daar heeft het bestuur beslist om de snelheid te beperken to 20km per uur binnen de Vijfhoek, om voetgangers, lopers, fietsers de publieke ruimte vrij te kunnen laten gebruiken."

Schaarbekenaar Pieter Fannes vertelt onze reporter waarom hij de brief mee de wereld in stuurde

"Auto’s kunnen er rijden, maar zeer voorzichtig, omdat ze er geen prioriteit meer krijgen. Eens de auto’s een grotere laan of boulevard bereiken, krijgen ze weer prioriteit en kunnen ze weer vrij sneller rijden."

"We vragen jullie om dezelfde regeling toe te passen in de straten van Schaarbeek die nu al een snelheidsbeperking van 30km per uur hebben," luidt het besluit.

Sinds Mobiliteitsminster Elke Van den Brandt (Groen) opriep om autovrije en autoluwe straten in te richten en zo in tijden van corona meer plaats te geven aan voetgangers en fietsers, gingen daar al tal van gemeenten op in. Vrijdag bleek nog dat ook Molenbeek en Vorst aansluiten.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Schaarbeek, Mobiliteit, petitierecht, burgerinitiatief, openbare ruimte

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni