Start heraanleg Schumanplein niet voor 2021

Volgens MR-parlementslid is onvoldoende rekening gehouden met bezwaren van burgers

De herinrichting van het Schumanplein zal ten vroegste in mei 2021 van start gaan. Dat is een half jaar later dan voorzien. Volgens Brussels parlementslid David Weytsman (MR) kan het project nog verdere vertraging oplopen. “Want op dit moment wordt geen rekening gehouden met de grieven van buurtbewoners.” Het kabinet van mobiliteitsminister Van den Brandt (Groen) laat weten dat daar tijdens het openbaar onderzoek voldoende ruimte zal voor zijn.

In 2017 kreeg het Deense architectenbureau Cobe samen met het Brusselse Brut na een internationale architectuurwedstrijd het mandaat om de plannen uit te tekenen voor de herinrichting van het Schumanplein. Zij bedachten voor het hart van de Europese wijk een ontwerp met een grote open ruimte en een donutvormige dakkoepel. Het project moet vooral voetgangers en fietsers naar het Schumanplein lokken en van de plek een autoluwe zone maken. Enkel de bus zou nog rondjes mogen draaien aan het Berlaymontgebouw.

‘Bezwaren van buurtbewoners genegeerd’

Maar volgens Brussels parlementslid David Weytsman (MR) is bij het uitdenken van de plannen niet geluisterd naar de buurtbewoners. Hij ondervroeg de minister voor Mobiliteit in het Brussels Parlement.

“Tijdens de vorige legislatuur is er samen met de toenmalige mobiliteitsminister (Pascal Smet, one.brussels-SP.A, red.) bij het onthullen van de plannen enkel een informatieronde gehouden. De mensen zijn geïnformeerd geweest, maar de vraag voor meer groen is daarbij in de wind geslagen.”

En dat is niet de enige eis die Weytsman huidig minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) voor de voeten wierp in de commissie Mobiliteit. “Met dit idee zal de verkeersknoop aan het Schumanplein zich niet ontwarren, maar gewoon verplaatsen naar de buurt aan het Ambiorixsquare. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Bovendien wordt op het plein zelf amper of geen extra groen aangeplant en dreigt door de dakkoepel het historisch zicht op de gebouwen van de Europese instellingen verloren te gaan.”

“Het grote probleem is dat de bedenkers van de donut het nieuwe symbool van de Europese unie wilden maken, terwijl dat eigenlijk het Berlaymontgebouw zelf is”, klinkt Weytsman bijna filosofisch. Hij vreest dat de plannen zonder aanpassingen in augustus van dit jaar op een ‘njet’ zullen stuiten in de overlegcommissie. En dat beschouwt hij als ‘de omgekeerde wereld’. “Dat wil niet zeggen dat het project dan afgeblazen wordt, maar wel dat het nog meer vertraging zal oplopen. Want dan moeten er alsnog heel wat veranderingen doorgevoerd worden.”

Het is niet de eerste keer dat de Brusselse partij MR de plannen bekritiseert.

schuman
Een opening in de dakkoepel moet toelaten dat het Berlaymontgebouw nog steeds zichtbaar is vanop het vernieuwde Schumanplein.

‘Tijd voor aanpassingen tijdens openbaar onderzoek’

Het kabinet van minister Van den Brandt zegt dat ‘er tijdens het openbaar onderzoek in april nog voldoende tijd is om de bezwaren van buurtbewoners te verwerken in de plannen’. Het weerlegt wel de kritiek van Weytsman op het gebrek aan groen, de negatieve impact op het verkeer en het gebrekkige zicht op gebouwen rondom het plein.

Elke Van den Brandt (Groen), Brussels Minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Verkeersveiligheid

“Experten zeggen dat de heraanleg een positieve invloed zal hebben op de huidige verkeerssituatie. En voor elke boom die door de werken verdwijnt, zal er een in de plaats komen. Maar liefst 76 nieuwe bomen zullen de ruimte opfleuren.”

Voor de opmerking over het verminderde zicht wijst het kabinet naar het gat in de dakkoepel. “Wie onder de luifel staat kan via een opening in het dak nog altijd kijken naar de gebouwen die grenzen aan het Schumanplein. We proberen zoveel mogelijk de historische waarde van de buurt bij de herinrichting te betrekken en daarom blijft ook het zicht op de boog van het Jubelpark zeker behouden.”

De werken aan het Schumanplein zullen ten vroegste in mei 2021 van start gaan. Beliris en Brussel Mobiliteit zijn samen verantwoordelijk voor de uitvoering ervan. Het totale kostenplaatje voor de werkzaamheden bedraagt 7,78 miljoen euro.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

OPROEP: Reageer jij soms op online nieuwsartikels of wil je het wel eens proberen? Doe mee aan het RHETORIC-onderzoek en wie weet win jij een van onze 10 prijzen! Neem nu deel..

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?