De E40 wordt op Brussels grondgebied een stadsboulevard

| De E40 in Brussel, op weg naar een stadsboulevard.

Twee weken na versmalling blijft het rustig aan Reyers

LV
© BRUZZ
24/05/2019

De aankondiging zorgde voor paniek bij sommige pendelaars en politici, maar de geschrapte rijstroken op de E40 hadden de voorbije weken amper impact op de doorstroming van het verkeer. “Er kwam eigenlijk wegcapaciteit bij.”

Sinds maandag 13 mei zijn op de E40 minder rijstroken beschikbaar in aanloop naar het Reyerscomplex. Automobilisten moeten ook rekening houden met lagere maximumsnelheden. De maatregelen passen in het plan van de Brusselse regering om de snelweg stapsgewijs te laten evolueren naar een stadsboulevard.

De ingreep zat al enkele jaren in de pijplijn, maar moest wachten op de renovatie van de verschillende Reyerstunnels. In de aanloop naar de toepassing waren er boze reacties van automobilistenvereniging Touring en Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). Ook de Brusselse werkgeversorganisatie Beci uitte twijfels.

Ondertussen zijn we twee weken verder en is er geen sprake van een noemenswaardige impact op de verkeersdrukte in de omgeving. “De eerste dag was het bijzonder kalm, waarschijnlijk omdat heel wat mensen vreesden voor problemen”, zegt Inge Paemen van Brussel Mobiliteit. “Velen pasten hun gedrag aan of stelden hun verplaatsing uit. De tweede dag was het wel druk, maar ondertussen is de situatie gestabiliseerd.”

Tervurenlaan

Geen bijkomende verkeershinder dus en dat is ook geen verrassing voor de gewestadministratie. “In feite hebben we geen wegcapaciteit weggenomen”, zegt Paemen. “De versmalling viel samen met de heropening van de tunnel richting Montgomery dus kwam er capaciteit bij in vergelijking met de situatie tijdens de tunnelwerf.”

Er kwamen de eerste dagen wel enkele klachten binnen over bijkomend verkeer elders, met name op de Tervurenlaan. Maar ook dat heeft te maken met het einde van de werkzaamheden aan de voornoemde tunnel. “Veel automobilisten die de tunnel richting Montgomery nemen, rijden vervolgens richting Wetstraat via de Jubelparktunnel”, aldus nog Paemen. “Zij moeten invoegen op de Tervurenlaan, waardoor het daar drukker werd. Ondertussen is de situatie ook daar gestabiliseerd.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Mobiliteit

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni