Veel kritiek op groene metrotwijfel

Simulatiebeeld van het nieuwe metrostation Toots Thielemans, dat er onder de Stalingradlaan komt, ter hoogte van het huidige tram- en premetrostation Lemonnier
Updated: 01-01-2019 - 11:08

Vlaams minister van Brussel Sven Gatz (Open VLD) is niet te spreken over de kritiek die Groen nu uit op de geplande metrolijn 3. "Als de metro er niet komt, zal iedereen zeggen dat Brussel niets voor elkaar krijgt", aldus Gatz. Ook Brussels parlementslid voor SP.A Hannelore Goeman pareert de kritiek van Groen, net als CD&V en N-VA.

De rood-groene coalities in de Stad Brussel en Sint-Gillis hebben hun bedenkingen bij de nieuwe metro 3, die Ukkel met Haren moet verbinden. In een interview met BRUZZ stelt Brussels parlementslid Bruno De Lille (Groen) voor om trams 3 en 4 niet om te vormen tot een metro, en metro 3 te beperken tot het stuk tussen Bordet en Rogier.

Dat Groen en Ecolo de plannen van het huidige metroproject willen veranderen, stuit op onbegrip bij Vlaams minister van Brussel en Jettenaar Sven Gatz (Open VLD). "Dit is niet de manier waarop we in Brussel het beleid moeten voeren", stelt hij.

"Als de metro er niet komt, zal iedereen buiten Brussel dan zeggen dat we hier niets voor elkaar krijgen. Met een miljoen inwoners verdient een stad als Brussel een volwaardige metro."

'Geen processie van Echternach'

"De discussie over die tramlijn is nu al tien jaar aan de gang. De eerste formele beslissingen gaan zo een zeven tot acht jaar terug", gaat Gatz verder. "Het geld is er. Laat ons nu doen wat is afgesproken, ook met Groen."

Dat zegt ook Brussels parlementslid Hannelore Goeman (SP.A). "Het is gemakkelijk om een project dat De Lille mee heeft goedgekeurd, ineens van tafel te vegen. Brussel heeft echt geen nood aan een processie van Echternach als het gaat over een belangrijk vraagstuk als mobiliteit."

Capaciteit

"Voor mij is dat metrodossier een kwestie van capaciteit", zegt Goeman aan BRUZZ. In plaats van een metro zou Groen liever meer trams zien. "Maar ik geloof echt niet dat je de capaciteit van extra trams, zelfs in eigen bedding, kan vergelijken." Een metrostel kan dan ook een veelvoud vervoeren van het aantal passagiers dat in een tram past, zelfs als het over het langste trammodel van de MIVB gaat.

Dat het nieuwe metroproject veel tijd kost - de nieuwe lijn zal ten vroegste in 2030 in werking getreden - vinden zowel Gatz als Goeman geen valabel argument. "Ik ben blij dat tram 9 er nu is in Jette, maar daarvoor zijn we ook niet over een nacht ijs gegaan", zegt Gatz. "Trams bouwen kost ook tijd."

Voor Goeman gaat het hier om een langetermijnoplossing. "Dat is nodig als wij echt willen dat mensen massaal gaan overstappen van de auto naar het openbaar vervoer. Laat ons daarom niet prutsen op korte termijn."

Ook CD&V en N-VA laten zich ondertussen kritisch uit over het groene voorstel:

Ook David Neyskens (N-VA, Elsene) begrijpt de kritiek van Groen niet.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?