Veiliger én minder agressie: verberg het voetgangerslicht voor automobilisten

© Bart Dewaele

Geen voetgangerslicht meer aan de overkant van de straat, maar vlak bij de plaats waar je wil oversteken: dat moet het verkeer op kruispunten fors veiliger maken. De nieuwe regeling zou zelfs tot minder verkeersagressie ­tegen voetgangers leiden, schrijven Het Nieuwsblad en Gazet van Antwerpen donderdag.

Het Agentschap Wegen en ­Verkeer (AWV) stelde vast dat ­automobilisten die rechtsaf slaan soms onterecht concluderen dat - wanneer het voetgangerslicht op rood staat - er niet alleen geen voetgangers meer oversteken, maar ook geen fietsers. "Terwijl zij soms langer groen hebben", zegt Veva ­Daniëls van het AWV.

Volgens Vlaams mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open Vld) heeft de nieuwe opstelling nóg voordelen. Wie nu oversteekt op het zebrapad en halfweg het licht op rood ziet springen, ­begint zich soms te haasten, "waardoor zeker bij ouderen het risico op vallen toeneemt", zegt Werner De Dobbeleer van de Vlaamse Stichting ­Verkeerskunde.

Proefprojecten

De oude situatie leidt soms ook tot verkeersagressie, als automobilisten die rechtsaf slaan, zien dat het voetgangerslicht op rood staat, terwijl er wel nog voetgangers op het zebrapad ­lopen. "Soms reageren ze dan boos, terwijl het licht wellicht pas op rood sprong toen die voetgangers al halverwege ­waren", aldus De Dobbeleer.

Er lopen momenteel proefprojecten in Brugge en Menen. Het AWV evalueert de regeling over enkele maanden, waarna beslist wordt of ze op nog meer kruispunten wordt ingevoerd. In dat geval zal Vlaams minister voor mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) een sensibiliseringscampagne opzetten.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

--- OPROEP. Reageer jij soms op online nieuwsartikels of wil je het wel eens proberen? Doe mee aan het RHETORIC-onderzoek en maak kans op een waardebon. Meer info en inschrijven

 

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?