Vervoort: ‘Huidig voorstel kilometerheffing heeft te veel negatieve effecten'

© Belgaimage
| Minister-president Rudi Vervoort (PS)

Dat de PS intern erg verdeeld is over SmartMove, de slimme kilometerheffing in Brussel, blijkt dit weekend nog maar eens. “Zoals het voorstel nu is, zijn er te veel negatieve ­effecten voor bepaalde lagen van de bevolking, die voor ons onaanvaardbaar zijn”, zegt Brussels minister-president en PS’er Rudi Vervoort in een interview.

Vorige week stelde PS-voorzitter Paul Magnette dat de slimme kilometerheffing niet meer voor het einde van deze legislatuur in 2024 wordt ingevoerd. “Uit de contacten met mijn Brusselse vrienden heb ik begrepen dat het voor de volgende legislatuur is, we hebben dus tijd”, zei Magnette toen in een interview. Het interview leidde gisteren tot vragen van de oppositie in het Brussels Parlement.

"Ik ben er in de eerste plaats om het regeerakkoord uit te voeren. Dat is mijn politieke verantwoordelijkheid", zei Vervoort gisteren. "Het is een publiek geheim dat de andere Gewesten niet warmlopen voor een slimme kilometerheffing vanaf 2022, maar van uitstel is geen sprake. Het overleg hierover moet nog starten.”

De invoering van SmartMove tijdens deze legislatuur is geen vanzelfsprekendheid. Niet alleen PS-partijvoorzitter Paul Magnette is kritisch, maar ook Brusselse PS-kopstukken als Koekelbergs burgemeester en Brussels PS-voorzitter Ahmed Laaouej en waarnemend burgemeester van Evere Ridouane Chahid vrezen voor de sociale gevolgen. In een interview met De Standaard en Le Soir sluit nu ook Vervoort aan bij de kritiek.

“In het regeerakkoord staat een voorwaarde die voor ons uitermate belangrijk is: de sociale impact. Het moet haalbaar zijn voor iedereen, zeker nu de coronacrisis veel mensen financieel hard treft”, zegt Vervoort in het interview. “Zoals het voorstel nu is, zijn er te veel negatieve ­effecten voor bepaalde lagen van de bevolking, die voor ons onaanvaardbaar zijn.”

‘Niemand tevreden over tekst’

Volgens Vervoort is niet het principe van de slimme kilometerheffing een probleem, maar zijn er wel 'sociale correcties' nodig. “De tekst is goedgekeurd in eerste lezing, omdat we iets wilden om van te vertrekken, om te kunnen beginnen onderhandelen”, zegt de Brusselse minister-president over het voorstel dat begin december werd voorgesteld door zijn regering. “Niemand is tevreden over die tekst.”

“Trouwens, toen ik in de vorige legislatuur deze kilometertaks verdedigde, was dat in de ­logica van een metropolitane omgeving”, aldus Vervoort nog. “Het is niet de bedoeling dat er een economische breuk komt tussen de metropool en het centrum van Brussel.” Vervoort zegt zelf wel geen voorstander te zijn van een invoering van de slimme kilometerheffing na 2024, maar “zelfs als het voor na 2024 is, moeten we de discussie nu voeren.”

Brussels parlementslid in de oppositie Cieltje Van Achter (N-VA) reageert kritisch op het interview met Vervoort. “Ander verhaal dan gisteren in het parlement”, schrijft Van Achter op Twitter. “Dat hij weinig respect heeft voor het parlement is duidelijk, maar dit tart alles. Wat is het standpunt van de Brusselse regering nu?”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?