VUB-studenten stellen nieuwe elektrische racewagen voor

© VUB Racing
| De racewagen van de VUB-studenten

Studenten van de Vrije Universiteit Brussel stellen vrijdagavond hun nieuwste elektrische racewagen voor. Ze staan er, na een onderbreking van drie jaar, met een wagen die ze van nul bouwden.

Built, not bought is het stokpaardje van de zeventien industrieel ingenieurs in opleiding. Voor hun nieuwe, volledig elektrische wagen – die ze ‘Atlas’ doopten – zetten ze ook dit jaar alles op alles om een stevige wagen af te leveren waarmee ze deel zullen nemen aan de Formula Student Competition, een racecompetitie voor studenten.

De race bestaat uit verschillende onderdelen, waaronder een voorstelling van een businessplan, statische testen, dynamische testen en engineering design. Op dat laatste onderdeel scoort het VUB-team steeds zeer goed, vertelt Alexis Salmon, lid van het team, omdat zij de wagen – op drie onderdelen na – volledig zelf bouwen. “Daar kozen we bewust voor, om wat last van ons team te halen. Naar volgend jaar willen we dit wel terug oppikken,” vertelt Stein Grandjean, hoofd Koeling en Aerodynamica.

Daarnaast focuste het team vooral op de ontwikkeling van nieuwe motoren die ze volgend jaar in de wielen willen steken. Op die manier zal de wagen sneller kunnen optrekken en dus beter presteren.

werkplaats.jpg
© VUB Racing
| Studenten sleutelen aan de wagen voor een testrit.

Coronapandemie

Salmon blikt alvast vooruit op de race die zal plaatsvinden op het TT Circuit in Assen, Nederland, van 11 juli tot 14 juli. “De race in Nederland is niet makkelijk, deze race is zelfs gekend als een van de striktste onder de races. Formula Student is een internationale competitie tussen universiteiten. Wat speciaal is aan ons team is dat wij eigenlijk vrij klein zijn. Wij doen hetzelfde als grotere teams, maar met minder mankracht. Dat toont vooral dat wij een heel gemotiveerd team zijn, dat zin heeft om veel tijd te steken in de auto.”

Tijdens de coronapandemie bouwden de studenten geen wagen, maar verlegden enkele teamleden hun focus. “Er was iets anders belangrijks aan de gang, namelijk het grote tekort aan beademingstoestellen tijdens Covid-19. Samen met professor Mark Runacres wilden we op een week tijd een prototype bouwen van een beademingstoestel om coronapatiënten te helpen.”

“De universiteit stond heel erg achter dit project – 'Breathney' – en er is toen zelfs besloten om de onderwerpen van onze bachelor- en masterproeven te veranderen naar deze machine. We hebben volledig open source gewerkt, zodat iedereen die toegang heeft tot basis auto-onderdelen en plaatsnijmachines eentje kan bouwen,” vertellen Grandjean en Salmon.

De wagen wordt vrijdag om 20 uur op het Stadhuis voorgesteld.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?